Kulturowa historia książki - książka rękopiśmienna
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2025

Nazwa modułu: | Kulturowa historia książki - książka rękopiśmienna |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-KHKR02 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu student zdobędzie wiedzę z zakresu historii i kultury książki rękopiśmiennej od antyku do średniowiecza, z uwzględnieniem ewolucji pisma i książki, a także instytucji z nią związanych w różnych kręgach kulturowych. Pozna kształtowanie się książki rękopiśmiennej, szkoły kaligraficzne, iluminatorskie, rodzaje opraw oraz kształtowanie się książki ksylograficznej i budowę inkunabułów, wraz z charakterystyką ośrodków typograficznych epoki wczesnego drukarstwa. Będzie prawidłowo stosował terminologię z zakresu poruszanych zagadnień, a także będzie potrafił krytycznie oceniać literaturę przedmiotu. Realizacja modułu powinna wykształcić świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego związanego ze słowem pisanym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma orientację w ewolucji książki w różnych kręgach cywilizacyjnych [KHKR02_2] |
K_W03 [5/5] |
jest otwarty na nowe idee, gotowy do zmiany zdania w świetle nowej wiedzy, przy tym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionalnego, narodowego i światowego związanego ze słowem pisanym i drukowanym oraz zagadnieniami z nimi powiązanymi [KHKR02_5] |
K_K04 [3/5] |
ma wiedzę na temat kluczowej roli i rozwoju pisma, form książki, jej twórców, sposobów powstawania i odbiorców w procesach komunikowania ludzkości od starożytności do końca XV wieku [KHKR02_1] |
K_W02 [5/5] |
posiada wiedzę, orientację i umiejętność krytycznej oceny i selekcji piśmiennictwa związanego z poruszanymi zagadnieniami [KHKR02_3] |
K_W03 [3/5] |
zna terminologię związaną z ewolucją książki i związanymi z nią pokrewnymi zagadnieniami (np. historią pisma, produkcją materiałów piśmienniczych, książką rękopiśmienną i drukowaną, sztuką książki, historią bibliotek i księgozbiorów) [KHKR02_4] |
K_W04 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [KHKR02_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
KHKR02_2 |
laboratorium [KHKR02_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] |
zaliczenie |
KHKR02_2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |