Synantropizacja szaty roślinnej i fauny
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2025

Nazwa modułu: | Synantropizacja szaty roślinnej i fauny |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_23_50 |
Kod programu: | W2-S1BI19.2025 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z przyczynami, przejawami i skutkami synatropizacji szaty roślinnej i fauny, jak również ze sposobami jej identyfikacji i oceny w różnych skalach: regionalnej i lokalnej. Student poznaje (i dyskutuje) mechanizmy i konsekwencje oddziaływania człowieka na szatę roślinną oraz różnorodność fauny, przyswaja terminy przyrodnicze i klasyfikacje stosowane w badaniach nad synantropizacją szaty roślinnej i fauny. Student samodzielnie identyfikuje problemy środowiskowe oraz dyskutuje i proponuje możliwe rozwiązania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
kształtuje postawy i zachowania wynikające ze świadomości zagrożeń jakie może powodować synatropizacja flory, szaty roślinnej i fauny. [K01] |
1BL_K04 [4/5] |
identyfikuje i charakteryzuje gatunki roślin i zwierząt synantropijnych, z uwzględnieniem obszarów zurbanizowanych. [U01] |
1BL_U01 [4/5] |
potrafi oszacować skalę procesu synantropizacji na określonym terenie przy użyciu odpowiednich wskaźników. [U02] |
1BL_U03 [3/5] |
rozpoznaje, nazywa, opisuje i wyjaśnia przejawy i mechanizmy antropogenicznych przemian fauny, flory.
[W01] |
1BL_W02 [5/5] |
wymienia i objaśnia przyczyny i skutki zaniku rodzimych gatunków zwierząt, roślin i zbiorowisk roślinnych oraz rozprzestrzeniania się gatunków obcego pochodzenia. [W02] |
1BL_W07 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
W01 |
laboratorium [02] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Obserwacja [e06] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |