Metodyka nauczania na odległość języków obcych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Metodyka nauczania na odległość języków obcych
Kod modułu: 12-PE-WM-N1-7MNOJO
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Metodyka nauczania na odległość języków obcych wprowadza studenta w problematykę nauczania języków obcych wspomaganego komputerowo jako elementu procesu dydaktycznego, praktycznego stosowania metod i technik nauczania na odległość w pracy nauczyciela języków obcych, umożliwia znajdowanie pedagogicznego i metodycznego uzasadnienia wykorzystywania wybranych narzędzi technologii informatyczno-komunikacyjnych, w tym narzędzi internetowych i platform zdalnego nauczania (CLMS MOODLE) w przygotowywaniu i realizacji działań dydaktycznych. Student poznaje możliwości narzędzi, praktyczne zastosowania i wdrożenia, oraz samodzielnie projektuje elementy własnych zajęć językowych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Wymagania wstępne:
Podstawowe umiejętności w zakresie korzystania z komputera, internetu, popularnych programów i serwisów; posiadanie konta emailowego
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [4/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [_K_2]
K_K03 [1/5] K_K05 [2/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne posiada praktyczne przygotowanie do realizowania zadań w zakresie dydaktyki z wykorzystaniem nowoczesnych technologii projektuje i wykonuje działania w zakresie dydaktyki z wykorzystaniem nowoczesnych technologii [_K_3]
K_K07 [4/5] K_K08 [5/5] KN_K07 [5/5] KNO_K02 [5/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U03 [3/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych wykorzystując nowoczesne technologie potrafi analizować własne działania dydaktyczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne wykorzystując nowoczesne technologie potrafi przetwarzać teksty, korzystać z baz danych, posługiwać się grafiką prezentacyjną, korzystać z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwać i przetwarzać informacje potrafi wspierać samodzielność uczących się w zdobywaniu wiedzy oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie [_U_2]
K_U03 [3/5] K_U10 [2/5] KN_U08 [5/5] KN_U10 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U18 [4/5]
potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych potrafi kierować procesami kształcenia oraz posiada umiejętność pracy z grupą w wirtualnym środowisku uczenia się [_U_3]
K_U11 [3/5] K_U12 [4/5] K_U13 [5/5] KN_U09 [5/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi [_W_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [2/5]
zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu [_W_2]
K_W09 [2/5] K_W16 [1/5] KNO_W02 [2/5]
ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń [_W_3]
K_W08 [1/5]
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji [_W_4]
K_W18 [3/5] K_W19 [1/5] KN_W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium w postacj testu (min.60%) [_w_1]
Weryfikacja stopnia opanowania teoretycznych podstaw stosowania metod i technik zdalnego nauczania w dydaktyce języków obcych, przeglądu praktycznych zastosowań, narzędzi, modeli. Pozytywny wynik – od 60%.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
ukończenie kursu e-learningowego Nauczanie na odl. języka obcego na min.60% [_w_2]
Sprawdzenie stopnia znajomości teoretycznych podstaw stosowania metod i technik zdalnego nauczania w dydaktyce języków obcych, praktycznych zastosowań, narzędzi, modeli w formie realizacji wszystkich aktywności kursu elearningowego. Kurs ukończony na poziomie 60% jest minimalnym wymogiem weryfikacji..
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
zadanie zaliczeniowe-projekt zajęć językowych [_w_3]
Opracowanie, przedstawienie i omówienie w toku dyskusji własnego projektu dydaktycznego z optymalnym wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość według ustalonych kryteriów.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
Zajęcia z elementami dyskusji, prezentacji i pracy w grupach z wykorzystaniem multimediów, internetu i pomocy audiowizualnych Udział w interaktywnym kursie elearningowym w trybie asynchronicznym i częściowo synchronicznym w celu zapoznania się z teoretycznymi podstawami stosowania metod i technik zdalnego nauczania w dydaktyce języków obcych, praktycznych zastosowań, narzędzi, modeli. Kurs zakłada wykorzystanie wszystkich aktywności kursu elearningowego, pracę indywidualną i zespołową.
7
Przygotowanie do udziału w zajęciach, dyskusji; studiowanie literatury głównej i uzupełniającej, innych zalecanych źródeł, opanowanie obsługi narzędzi, serwisów i funkcjonalności, praca z tekstem, zasobami serwisów internetowych. Przygotowanie do kolokwium, opracowanie projektu zajęć dydaktycznych Bieżące techniczne i merytoryczne przygotowanie do udziału w kursie elearningowym, opanowanie obsługi platformy Moodle i innych narzędzi, serwisów i funkcjonalności. Przygotowanie do zajęć, kolokwium i pracy zaliczeniowej w oparciu o kurs elearningowy
53 kolokwium w postacj testu (min.60%) [_w_1] ukończenie kursu e-learningowego Nauczanie na odl. języka obcego na min.60% [_w_2] zadanie zaliczeniowe-projekt zajęć językowych [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)