Organizacyjne formy kształcenia i nauczania na odległogłość Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Organizacyjne formy kształcenia i nauczania na odległogłość
Kod modułu: 12-PE-WM-N1-4OFKNO
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot Organizacyjne formy kształcenia i nauczania na odległość ma umożliwić studentom zapoznanie się z krajowym i zagranicznym doświadczeniem w zakresie zastosowania Organizacyjnych form edukacji na odległość. Wśród podstawowych celów przedmiotu są: – Zapoznanie się z organizacyjnymi formami i aspektami komunikowania się w zespole wirtualnym. – Zapoznanie się formami organizacji nauki zdalnej: typy, schematy, struktura, przykłady, charakterystyki. – Synchroniczne formy nauczania – technologie Virtual Classrooms (BigBlue Button, Adobe Connect, inne) Chat, Programy-komunikatory (Skype, ICQ, NetMeeting, Gadu-Gadu, Yahoo Messager); – Asynchroniczne formy komunikowania się i nauczania – CLMS MOODLE, Wewnętrzny System Wymiany Wiadomości w CLMS MOODLE, Forum, WIKI, Sieci społecznościowe, inne – Konfiguracja kursu zdalnego pod względem rozmaitości form nauki. – Kształtowanie teoretycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie prowadzenia kursów zdalnych określonego typu i pełnienia funkcji tutora.
Wymagania wstępne:
Posiadanie podstawowych umiejętności obsługi komputera
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności [_K_1]
K_K01 [4/5] KN_U12 [3/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [_K_2]
K_K03 [1/5] K_K05 [2/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela [_K_3]
K_K07 [3/5] K_K08 [4/5] KN_K02 [5/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) potrafi przetwarzać teksty, wykorzystywać arkusze kalkulacyjne, korzystać z baz danych, posługiwać się grafiką prezentacyjną, korzystać z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwać i przetwarzać informacje [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [3/5] KN_U18 [5/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi [_U_2]
K_U05 [1/5] K_U10 [2/5]
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych [_U_3]
K_U13 [5/5] KN_U12 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi [_W_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [2/5]
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych [_W_2]
K_W15 [2/5] K_W17 [1/5]
ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji [_W_3]
K_W18 [3/5] K_W19 [1/5] KN_W15 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zadanie praktyczne 1 [_w_1]
Sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie zmiany ustawień w wybranym kursie zdalnym zgodnie ze wskazówkami prowadzącego. Sprawdzenie czy student potrafi skonfigurować kurs zdalny oraz niektóre jego składowe (Grupy, Forum, Czat, Wiki) uwzględniając równe formy nauczania (indywidualna, zespołowa, w grupach, zbiorowa, inne ). Pełnienie funkcji tutora i zarządzając utworzonymi grupami wirtualnymi Ocena także na podstawie udziału w zajęciach laboratoryjnych (min 80% obecności). Udział w kursie zdalnym (jego ukończenie na poziomie min 50%)
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
zadanie praktyczne 2 [_w_2]
Sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie wykorzystania systemów wspomagania synchronicznej formy nauczania – technologie Virtual Classrooms (BigBlue Button, Adobe Connect, inne), Chat, Programy-komunikatory (Skype, ICQ, NetMeeting, Gadu-Gadu, Yahoo Messager). Konfiguracja dostępnych programów i demonstracja na forum (przeprowadzenie sesji on-line w 2 wybranych programach, na przykład do kontaktu tekstowego oraz audio i video). Ocena także na podstawie udziału w zajęciach laboratoryjnych (min 80% obecności). Udział w kursie zdalnym (jego ukończenie na poziomie min 50%)
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
Kształtowanie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie zmiany ustawień w wybranym kursie zdalnym zgodnie ze wskazówkami prowadzącego. Sprawdzenie czy student potrafi skonfigurować kurs zdalny oraz niektóre jego składowe (Grupy, Forum, Czat, Wiki) uwzględniając równe formy nauczania (indywidualna, zespołowa, w grupach, zbiorowa, inne ). Pełnienie funkcji tutora i zarządzając utworzonymi grupami wirtualnymi Kształtowanie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania systemów wspomagania synchronicznej formy nauczania – technologie Virtual Classrooms (BigBlue Button, Adobe Connect, inne), Chat, Programy-komunikatory (Skype, ICQ, NetMeeting, Gadu-Gadu, Yahoo Messager). Konfiguracja dostępnych programów i demonstracja na forum (przeprowadzenie sesji on-line w 2 wybranych programach, na przykład do kontaktu tekstowego oraz audio i video).
7
Utrwalenie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie kompetencje dotyczących zmiany ustawień w wybranym kursie zdalnym zgodnie ze wskazówkami prowadzącego. Utrwalenie kompetencji w zakresie konfiguracji kursu zdalnego oraz niektórych jego składowych (Grupy, Forum, Czat, Wiki) uwzględniając równe formy nauczania (indywidualna, zespołowa, w grupach, zbiorowa, inne ). Pełnienie funkcji tutora i zarządzając utworzonymi grupami wirtualnymi Udział w kursie zdalnym (jego ukończenie na poziomie min 50%) praca z tekstem (literaturą podstawowa i uzupełniającą) Indywidualna samodzielna, wnikliwa analiza możliwości wykorzystania systemów wspomagania synchronicznej formy nauczania – technologie Virtual Classrooms (BigBlue Button, Adobe Connect, inne), Chat, Programy-komunikatory (Skype, ICQ, NetMeeting, Gadu-Gadu, Yahoo Messager). Konfiguracja dostępnych programów i demonstracja na forum. Przygotowanie się do przeprowadzenia sesji on-line w 2 wybranych programach, na przykład do kontaktu tekstowego oraz audio i video). Udział w kursie zdalnym (jego ukończenie na poziomie min 50%)
45 zadanie praktyczne 1 [_w_1] zadanie praktyczne 2 [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)