Konteksty socjologiczne zdrowia i choroby Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2.2024

Nazwa modułu: Konteksty socjologiczne zdrowia i choroby
Kod modułu: W6-PE-EZ-S1-KSZ
Kod programu: W6-S1PE19.2.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest analiza koncepcji i współczesnych badań socjologicznych dotyczących zdrowia, choroby w celu uchwycenia i zrozumienia czynników społecznych, złożoności mechanizmów społecznych determinujących ludzkie postrzeganie zdrowia, choroby, procesu leczenia. Ukazanie wielowymiarowego oddziaływania społeczeństwa, kultury, instytucji na zdrowie jednostek i grup społecznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do analizy socjologicznej oraz refleksji humanistycznej na temat współczesnych procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych dotyczących zdrowia przy uwzględnieniu perspektywy własnej i drugiego człowieka [PE-EZ-S1-KSZ_K_1]
K_K02 [3/5] KN1_K05 [3/5]
student/studentka potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturalnych w odniesieniu do ochrony zdrowia własnego i innych osób; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi określić działania sprzyjające kształtowaniu postawy prospołecznej w odniesieniu do zdrowia innych osób [PE-EZ-S1-KSZ_U_1]
KN1_U03 [2/5] KN1_U20_PPSP [2/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę o różnych koncepcjach socjologicznych, rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach na rzecz poprawy i ochrony zdrowia; rozumie ideę zachowań prozdrowotnych w kontekście funkcjonowania społecznego oraz rozumie, że zdrowie stanowi wartość nadrzędną w różnych kręgach kulturowych [PE-EZ-S1-KSZ_W_1]
K_W03 [4/5] KN1_W16_PPSP [2/5] KN1_W18_PPSP [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-EZ-S1-KSZ_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-EZ-S1-KSZ_W_1
ćwiczenia [PE-EZ-S1-KSZ_fs_2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-EZ-S1-KSZ_K_1 PE-EZ-S1-KSZ_U_1 PE-EZ-S1-KSZ_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)