Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.5
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2025
| Nazwa modułu: | Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.5 |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-KO-S1-D6.PT.5 |
| Kod programu: | W6-S1PE19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 1 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Program modułu oparty jest na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowań i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób - tutora, studenta oraz ucznia ze specyficznymi problemami w uczeniu się. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w środowisku edukacyjnym (ze szczególnym uwzględnieniem środowiska szkoły ogólnodostępnej). Taka trójstronna wymiana doświadczeń zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest źródłem informacji. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizowaniu praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem ucznia, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w placówce edukacyjnej, monitorować jego pracę i konsultować się z pracownikami placówki.
Cele tutoringu nr 5:
• podsumowanie realizacji planu rozwoju, wyciągnięcie i analiza wniosków;
• wsparcie studenta w samodzielnym tworzeniu indywidualnej ścieżki rozwoju.
• podsumowanie współpracy w triadzie student-tutor- osoba niepełnosprawna;
• sformułowanie planów na przyszłość. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
student/studentka jest gotów/gotowa do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (D.6.K1.) [PE-KO-S1-D6.PT.5_K_1] |
KN3_K07 [5/5] |
student/studentka potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (D.6.U1.). Potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (D.6.U2.) [PE-KO-S1-D6.PT.5_U_3] |
KN3_U02 [5/5] |
student/studentka zna i rozumie specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo- -wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji (D.6.W1.) [PE-KO-S1-E3.PT.5_W_1] |
KN3_W10 [5/5] |
student/studentka zna i rozumie specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi (D.6.W2.). Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w
szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (D.6.W3.) [PE-KO-S1-PT5.D6_W_2] |
K_W05 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| warsztat [PE-KO-S1E3.PT.5_fs_1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Analiza SWOT [b10] Praktyka [e05] |
zaliczenie |
PE-KO-S1-D6.PT.5_K_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||