Pedagogika twórczości
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2025
| Nazwa modułu: | Pedagogika twórczości |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-EZ-S1-PT |
| Kod programu: | W6-S1PE19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć jest wprowadzenie studentów/studentki w problematykę twórczości człowieka oraz możliwości oddziaływań psychoedukacyjnych, stymulujących aktywność twórczą oraz zapoznanie ich z metodami wpływającymi na rozwój kreatywnych zdolności. Student/ studentka zdobędzie umiejętność analizy problemów pedagogicznych i psychologicznych z odniesieniem do zastosowania odpowiednich metod twórczych, będzie świadom/a odpowiedzialności i skutków stosowanych metod w sytuacjach wychowawczych i edukacyjnych w praktyce oraz pozna w teorii i praktyce warsztat z pedagogiki twórczości, które będzie umiał/a wykorzystać w praktyce profilaktyczno-edukacyjnej. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
student/studentka jest gotowy/gotowa do analizy problemów pedagogicznych i psychologicznych z odniesieniem do zastosowania odpowiednich metod twórczych; jest gotowy/gotowa do prezentowania przekonania o znaczeniu aktywności twórczej w pracy nauczyciela oraz przedszkolaka i ucznia. [PE-EZ-S1-PT_K_1] |
K_K02 [3/5] |
student/studentka potrafi wykorzystać warsztat z pedagogiki twórczości w praktyce profilaktyczno-edukacyjne; potrafi zastosować wiedzę nt. poszczególnych koncepcji teoretycznych na temat twórczości do samodzielnego konstruowania zadań i zajęć wspierających myślenie twórcze [PE-EZ-S1-PT_U_1] |
KN1_U06 [3/5] |
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę nt. pedagogiki twórczości; zna i rozumie pedagogiczne koncepcje wspierania twórczości; ma kompleksową wiedzę nt. programu wspierania postawy twórczej integrującej grupę - zna ćwiczenia ułatwiające wzajemne poznanie, stymulujące wrażliwość wzrokową, słuchową, dotykową, spostrzegawczość, umiejętność świadomej obserwacji, koncentracji uwagi, odkrywania, formułowania, rozumienia problemów i drogi ich rozwiązywania, współdziałania w grupie, rozwijające sferę emocjonalno-motywacyjną oraz działaniową; zna i rozumie koncepcje twórczości człowieka, trening twórczości, zastosowania poszczególnych zadań i ćwiczeń wspierających myślenie twórcze człowieka; zna i rozumie bariery twórczego myślenia oraz wskazuje możliwości ich przezwyciężania. [PE-EZ-S1-PT_W_1] |
K_W01 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PE-EZ-S1-PT_fs_1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PE-EZ-S1-PT_K_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||