Wspomaganie dzieci i młodzieży w samodzielnym uczeniu się i rozwoju uzdolnień
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2025
| Nazwa modułu: | Wspomaganie dzieci i młodzieży w samodzielnym uczeniu się i rozwoju uzdolnień |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-EZ-S1-WSU |
| Kod programu: | W6-S1PE19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu student/studentka zaznajomi się z wiedzą dotyczącą funkcjonowania procesów poznawczych, w tym uwagi i pamięci, a także pozna klasyfikacje stylów i strategii uczenia się. Uczestnik/Uczestniczka zajęć nauczy się diagnozować potrzeby i problemy związane z rozwijaniem własnych talentów i kierowaniem własnym uczeniem się. Student/studentka pozna podstawowe sposoby wspierania samodzielnego uczenia się oraz nauczy się projektować pracę z osobą na podstawie przeprowadzonej diagnozy jej trudności w stosowaniu strategii uczenia się. Na zajęciach szczególny akcent zostanie położony na wspomaganie członków rodziny – zarówno dzieci jak i dorosłych - w samodzielnym kierowaniu zwiększaniem własnych kompetencji. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
student/studentka jest gotowy/gotowa do stałego podwyższania własnych kompetencji zawodowych; jest świadomy/świadoma wagi zachowywania standardów etycznych oraz kultury komunikacji w pracy z drugim człowiekiem [PE-EZ-S1-WSU_K_1] |
K_K01 [3/5] |
student/studentka potrafi diagnozować zainteresowania dzieci, młodzieży oraz dorosłych oraz ich potrzeby dotyczące uczenia się oraz ustawicznego podnoszenia kompetencji w interesujących obszarach; potrafi diagnozować preferowane przez osobę styl oraz strategie uczenia się, rozbudzać zainteresowania i rozwijać uzdolnienia uczniów; potrafi diagnozować problemy w funkcjonowaniu uwagi i pamięci oraz trudności w samodzielnym planowaniu, realizacji oraz ocenie procesu własnego uczenia się [PE-EZ-S1-WSU_U_1] |
K_U06 [4/5] |
student/studentka potrafi stworzyć plan wspierania osoby (dziecka, nastolatka, dorosłego) w rozwijaniu posiadanych przez nią talentów oraz w samodzielnym uczeniu się na podstawie diagnozy jej potrzeb oraz problemów w funkcjonowania procesów poznawczych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się; potrafi zaprezentować wyniki przeprowadzonych badań diagnostycznych oraz opracowany na ich postawie plan wspomagania ustawicznego uczenia się diagnozowanej osoby [PE-EZ-S1-WSU_U_2] |
K_U03 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie teorie dotyczące uczenia się, a zwłaszcza przetwarzania informacji; zna i definiuje pojęcia takie jak: meta poznanie, samoregulacja, styl uczenia się, strategia uczenia się; zna w stopniu zaawansowanym wiadomości na temat procesów poznawczych (uwagi, pamięci, myślenia) oraz ich funkcjonowania w zależności od etapu życia osoby; ma gruntowną wiedzę na temat stylów oraz strategii uczenia się oraz sposobów ich klasyfikowania; zna i wymienia podstawowe grupy sposobów wspomagania samodzielności w uczeniu się, wskazuje strategie uczenia się, szczególnie pamięciowe, poznawcze, metapoznawcze i afektywne, których stosowanie jest przydatne w procesie ustawicznego uczenia się [PE-EZ-S1-WSU_W_1] |
K_W02 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PE-EZ-S1-WSU_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Analiza SWOT [b10] Projektowanie [e04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PE-EZ-S1-WSU_K_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||