Metodyka resocjalizacji
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2025
| Nazwa modułu: | Metodyka resocjalizacji |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-SR-S1-MR |
| Kod programu: | W6-S1PE19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma wyposażyć studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu zróżnicowanych oddziaływań wobec osób niedostosowanych społecznie, systematyki metod w resocjalizacji, przeglądu podejść historycznych i współczesnych tendencji, kompetencji i kwalifikacji do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie i wykluczonymi. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
student/studentka jest gotów/gotowa do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej w celu przygotowania oddziaływań metodycznych. [PE-SR-S1-MR_K_1] |
K_K01 [3/5] |
student/studentka potrafi analizować grupę rówieśniczą jako środowisko wychowawcze w placówkach resocjalizacyjnych (E.2R.U1.), w środowisku otwartym (E.2R.U1.) i przeprowadzić proces kwalifikacji do grupy; zawrzeć kontrakt wraz z wykazaniem celów, zasad i form (E.2R.U1.) [PE-SR-S1-MR_U_1] |
K_U06 [4/5] |
student/studentka zna i rozumie dynamikę procesów grupowych, style kierowania grupą i wsparcia indywidualnego, zna praktyczne założenia pracy resocjalizacyjnej w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych; poszczególne trudności pojawiające się w fazach procesu grupowego; praktyczne zastosowanie metod i technik w odniesieniu do integracji grupy i jednostki (E.2R.W1.), a także metodykę oddziaływań w środowisku otwartym (E.2R.W2.) [PE-SR-S1-MR_W_1] |
KN3_W02 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PE-SR-S1-MR_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PE-SR-S1-MR_W_1 |
| ćwiczenia [PE-SR-S1-MR_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Symulacja [e07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PE-SR-S1-MR_K_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||