Promocja zdrowia
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2025

Nazwa modułu: | Promocja zdrowia |
---|---|
Kod modułu: | W6-PE-EZ-N1-PZ |
Kod programu: | W6-N1PE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot przygotowuje studentów/studentki do realizacji zadań ukierunkowanych na zachowanie i wzmacnianie zdrowia, realizowanych w ramach różnych instytucji poprzez zróżnicowane formy wsparcia - środowiskowe, społeczne, polityczne, ekonomiczne, prawne i taktyczne. Osoby studiujące w oparciu o wiedzę medyczną i pedagogicznej zapoznają się z praktycznymi rozwiązaniami mającymi na celu inicjatywę nowych zachowań sprzyjających zdrowiu oraz ich adaptację i utrwalanie (podtrzymywanie) . Tematyka zajęć uwrażliwia na potrzebę pomnażania rezerw i potencjału zdrowia. Zajęcia mają inspirować studentów do planowania i podejmowania kreatywnych i przemyślanych rozwiązań w zakresie tworzenia środowisk wspierających zdrowie. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student/studentka jest gotowy/gotowa i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji, podnosi poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu promocji zdrowia, doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki pedagoga zdrowia [PE-EZ-N1-PZ_K_1] |
K_K01 [3/5] |
student/studentka jest gotowy/gotowa do uczestniczenia w przygotowywaniu projektów pomnażających potencjał zdrowia zarówno w placówkach oświatowych, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i środowisku otwartym, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów zdrowotno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [PE-EZ-N1-PZ_K_2] |
KN1_K01 [3/5] |
student/studentka potrafi diagnozować sytuację zdrowotno-społeczną dziecka, kulturę zdrowotną jego rodziny oraz całego środowiska wychowawczego (określa objawy najczęstszych chorób zakaźnych oraz wymienia,
które z nich mogą być groźne), potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań wychowawczo-zdrowotnych (zasad profilaktyki epidemiologicznej, znaczenie szczepień obowiązkowych i zalecanych, znaczenie korzystania z podstawowych środków higienicznych i pielęgnacyjnych), a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy zdrowotne podejmowane przez placówki oświatowe, instytucje i stowarzyszenia wspierające rodzinę [PE-EZ-N1-PZ_U_1] |
K_U02 [4/5] |
student/studentka potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze zdrowotnym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu promocji zdrowia [PE-EZ-N1-PZ_U_2] |
K_U05 [4/5] |
student/studentka zna i rozumie terminologię używaną w zakresie promocji zdrowia, wyjaśnia, czym są badania przesiewowe i badania profilaktyczne oraz w jakich grupach i kiedy powinny być wykonywane; zna cele i zadania promocji zdrowia oraz jej koncepcje, modele i podstawowe zasady zdrowego stylu życia, zasady przygotowania się do wizyty lekarskiej oraz pielęgnacji niemowląt, dzieci i osób starszych [PE-EZ-N1-PZ_W_1] |
K_W02 [3/5] |
student/studentka zna, rozumie potrzeby biopsychospołeczne i problemy zdrowotne człowieka w poszczególnych etapach jego rozwoju oraz uwarunkowania ekonomiczne i socjokultutowe kondycji zdrowotnej współczesnej rodziny, ma zaawansowaną wiedzę nt. instytucji i organizacji w środowisku lokalnym, programów wspierających dzieci, młodzież, osoby dorosłe w sferze wzrostu potencjału zdrowia [PE-EZ-N1-PZ_W_2] |
K_W05 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PE-EZ-N1-PZ_fns_1] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PE-EZ-N1-PZ_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |