Promocja zdrowia Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2025

Nazwa modułu: Promocja zdrowia
Kod modułu: W6-PE-EZ-N1-PZ
Kod programu: W6-N1PE19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot przygotowuje studentów/studentki do realizacji zadań ukierunkowanych na zachowanie i wzmacnianie zdrowia, realizowanych w ramach różnych instytucji poprzez zróżnicowane formy wsparcia - środowiskowe, społeczne, polityczne, ekonomiczne, prawne i taktyczne. Osoby studiujące w oparciu o wiedzę medyczną i pedagogicznej zapoznają się z praktycznymi rozwiązaniami mającymi na celu inicjatywę nowych zachowań sprzyjających zdrowiu oraz ich adaptację i utrwalanie (podtrzymywanie) . Tematyka zajęć uwrażliwia na potrzebę pomnażania rezerw i potencjału zdrowia. Zajęcia mają inspirować studentów do planowania i podejmowania kreatywnych i przemyślanych rozwiązań w zakresie tworzenia środowisk wspierających zdrowie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji, podnosi poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu promocji zdrowia, doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki pedagoga zdrowia [PE-EZ-N1-PZ_K_1]
K_K01 [3/5] KN1_K05 [3/5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do uczestniczenia w przygotowywaniu projektów pomnażających potencjał zdrowia zarówno w placówkach oświatowych, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i środowisku otwartym, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów zdrowotno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [PE-EZ-N1-PZ_K_2]
KN1_K01 [3/5] KN1_K06 [3/5] KN1_K08_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi diagnozować sytuację zdrowotno-społeczną dziecka, kulturę zdrowotną jego rodziny oraz całego środowiska wychowawczego (określa objawy najczęstszych chorób zakaźnych oraz wymienia, które z nich mogą być groźne), potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań wychowawczo-zdrowotnych (zasad profilaktyki epidemiologicznej, znaczenie szczepień obowiązkowych i zalecanych, znaczenie korzystania z podstawowych środków higienicznych i pielęgnacyjnych), a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy zdrowotne podejmowane przez placówki oświatowe, instytucje i stowarzyszenia wspierające rodzinę [PE-EZ-N1-PZ_U_1]
K_U02 [4/5] KN1_U19_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze zdrowotnym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu promocji zdrowia [PE-EZ-N1-PZ_U_2]
K_U05 [4/5] KN1_U03 [3/5] KN1_U05 [5/5] KN1_U20_PPSP [3/5]
student/studentka zna i rozumie terminologię używaną w zakresie promocji zdrowia, wyjaśnia, czym są badania przesiewowe i badania profilaktyczne oraz w jakich grupach i kiedy powinny być wykonywane; zna cele i zadania promocji zdrowia oraz jej koncepcje, modele i podstawowe zasady zdrowego stylu życia, zasady przygotowania się do wizyty lekarskiej oraz pielęgnacji niemowląt, dzieci i osób starszych [PE-EZ-N1-PZ_W_1]
K_W02 [3/5] KN1_W06 [3/5] KN1_W16_PPSP [3/5]
student/studentka zna, rozumie potrzeby biopsychospołeczne i problemy zdrowotne człowieka w poszczególnych etapach jego rozwoju oraz uwarunkowania ekonomiczne i socjokultutowe kondycji zdrowotnej współczesnej rodziny, ma zaawansowaną wiedzę nt. instytucji i organizacji w środowisku lokalnym, programów wspierających dzieci, młodzież, osoby dorosłe w sferze wzrostu potencjału zdrowia [PE-EZ-N1-PZ_W_2]
K_W05 [3/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W19_PPSP [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-EZ-N1-PZ_fns_1] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-EZ-N1-PZ_K_1 PE-EZ-N1-PZ_K_2 PE-EZ-N1-PZ_U_1 PE-EZ-N1-PZ_U_2 PE-EZ-N1-PZ_W_1 PE-EZ-N1-PZ_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)