Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej II
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S1FG19.2025

Nazwa modułu: | Dydaktyka języka niemieckiego w szkole podstawowej II |
---|---|
Kod modułu: | W1-FGS1-NDY-2 |
Kod programu: | W1-S1FG19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | niemiecki |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie rozszerzonej wiedzy, zdobycie szczegółowych umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej na etapie szkoły podstawowej, problematyki kształcenia uczniów klas szkoły podstawowej, ich podmiotowości w procesie kształcenia, rozwoju kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, z uwzględnieniem nadrzędności rozwoju sprawności słuchania i stopniowego rozwoju sprawności mówienia oraz roli czytania i pisania jako sprawności wspierających rozwój kompetencji językowej oraz oceny efektów pracy uczniów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wykazuje gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów w szkole podstawowej, w tym grupowego rozwiązywania problemów dotyczących nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego [D1.K05] [K01] |
FG_K03 [5/5] |
wykazuje gotowość do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka niemieckiego i nawyków kulturalnych w odniesieniu do pracy z uczniami klas szkoły podstawowej; [D1.K06] [K02] |
FG_K02 [5/5] |
wykazuje gotowość do rozwijania u uczniów szkoły podstawowej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w obszarach objętych specyfiką języka niemieckiego; [D1.K07] [K03] |
FG_K01 [5/5] |
wykazuje gotowość do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu adekwatnie do specyfiki potrzeb związanych z nauczaniem języka niemieckiego w szkole podstawowej; [D1.K08] [K04] |
FG_K01 [5/5] |
wykazuje gotowość do stymulowania uczniów szkoły podstawowej do uczenia się języka niemieckiego przez całe życie przez samodzielną pracę; [D1.K09] [K05] |
FG_K02 [5/5] |
potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów szkoły podstawowej i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne związane z językiem niemieckim; [D1.U07] [U01] |
FG_U02 [5/5] |
potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu adekwatnie do specyfiki nauczania języka niemieckiego na tym poziomie edukacyjnym; [D1.U08] [U02] |
FG_U02 [5/5] |
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów szkoły podstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U09] [U03] |
FG_U02 [5/5] |
potrafi rozpoznać typowe dla języka niemieckiego błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym adekwatnie do poziomu szkoły podstawowej; [D1.U10] [U04] |
FG_U01 [5/5] |
potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia w szkole podstawowej w zakresie znajomości języka niemieckiego; [D1.U11] [U05] |
FG_U03 [5/5] |
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie języka niemieckiego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów szkoły podstawowej lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; [D1.W06] [W01] |
FG_W10 [5/5] |
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie języka niemieckiego; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów adekwatnie do potrzeb uczniów w szkole podstawowej; [D1.W08] [W02] |
FG_W10 [5/5] |
zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do języka niemieckiego nauczanego w szkole podstawowej, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; [D1.W09] [W03] |
FG_W10 [4/5] |
zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny, adekwatnie dla nauczania języka niemieckiego uczniów na etapie szkoły podstawowej; [D1.W10] [W04] |
FG_W10 [5/5] |
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny – szkołę podstawową i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania języka niemieckiego; [D1.W11] [W05] |
FG_W10 [5/5] |
zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu – języka niemieckiego oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów klas szkoły podstawowej; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; [D1.W12] [W06] |
FG_W10 [5/5] |
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [D1.W14] [W07] |
FG_W07 [5/5] |
zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się języka niemieckiego i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy, adekwatnie dla uczniów na etapie szkoły podstawowej [D1.W15] [W08] |
FG_W07 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [W1_FGS1-NDYC-2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
zaliczenie |
K01 |
wykład [W1_FGS1-NDYW-2] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
egzamin |
K02 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |