Dydaktyka informatyki - szkoła ponadpodstawowa
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025

Nazwa modułu: | Dydaktyka informatyki - szkoła ponadpodstawowa |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S2-25-DInf |
Kod programu: | W4-S2MT19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest dalsze zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - informatyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na trzecim etapie edukacyjnym (szkoły ponadpodstawowe).
W ramach modułu Dydaktyka informatyki - szkoła ponadpodstawowa realizowane będą następujące zagadnienia:
- dokumenty regulujące przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły ponadpodstawowej (podstawa programowa z informatyki, programy nauczania, rozkłady materiału, ramowy plan nauczania),
- metodyka realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie informatyki w zakresie programów dla szkoły ponadpodstawowej,
- metody nauczania właściwe dla informatyki.
- niekonwencjonalne metody nauczania informatyki,
- formy pracy specyficzne dla informatyki,
- diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów,
- rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych,
- kształtowaniem systemu wartości uczniów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna i rozumie miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej;
zna i rozumie podstawę programową informatyki, cele kształcenia i treści nauczania z informatyki w szkole ponadpodstawowej, informatyka w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy w zakresie informatyki oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach informatyki [DInf_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zna przykładowe programy nauczania oraz rozkłady materiału [DInf_02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. [DInf_03] |
KN.2023_W03 [4/5] |
student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [DInf_04] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie informatyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DInf_05] |
KN.2023_W02 [3/5] |
student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla informatyki: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową. [DInf_06] |
KN.2023_W11 [4/5] |
student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [DInf_07] |
KN.2023_W04 [4/5] |
student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do informatyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DInf_08] |
KN.2023_W04 [3/5] |
student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście informatyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.
Zna rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje. [DInf_09] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach informatyki [DInf_10] |
KN.2023_W07 [4/5] |
student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. [DInf_11] |
KN.2023_W01 [2/5] |
student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. [DInf_12] |
KN.2023_W03 [3/5] |
student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się informatyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. [DInf_13] |
KN.2023_W03 [2/5] |
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi a także identyfikować powiązania treści informatyki z innymi treściami nauczania [DInf_14] |
KN.2023_U02 [3/5] |
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DInf_15] |
KN.2023_U01 [2/5] |
student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [DInf_16] |
KN.2023_U15 [4/5] |
student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. [DInf_17] |
KN.2023_U07 [5/5] |
student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DInf_18] |
KN.2023_U05 [5/5] |
student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DInf_19] |
KN.2023_U02 [4/5] |
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w
klasie i w domu [DInf_20] |
KN.2023_U03 [4/5] |
student potrafi skonstruować sprawdzian, służący ocenie danych umiejętności uczniów [DInf_21] |
KN.2023_U10 [5/5] |
student potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu informatyka błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DInf_22] |
KN.2023_U03 [5/5] |
student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. [DInf_23] |
KN.2023_U03 [3/5] |
student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DInf_24] |
KN.2023_KS04 [4/5] |
student jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DInf_25] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DInf_26] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DInf_27] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia a także stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DInf_28] |
KN.2023_KS04 [4/5] |
student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów a także budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DInf_29] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [DInf_fs_01] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
DInf_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |