Dydaktyka informatyki - szkoła ponadpodstawowa Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka informatyki - szkoła ponadpodstawowa
Kod modułu: W4-MT-S2-25-DInf
Kod programu: W4-S2MT19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest dalsze zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - informatyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na trzecim etapie edukacyjnym (szkoły ponadpodstawowe). W ramach modułu Dydaktyka informatyki - szkoła ponadpodstawowa realizowane będą następujące zagadnienia: - dokumenty regulujące przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły ponadpodstawowej (podstawa programowa z informatyki, programy nauczania, rozkłady materiału, ramowy plan nauczania), - metodyka realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie informatyki w zakresie programów dla szkoły ponadpodstawowej, - metody nauczania właściwe dla informatyki. - niekonwencjonalne metody nauczania informatyki, - formy pracy specyficzne dla informatyki, - diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów, - rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych, - kształtowaniem systemu wartości uczniów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna i rozumie miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej; zna i rozumie podstawę programową informatyki, cele kształcenia i treści nauczania z informatyki w szkole ponadpodstawowej, informatyka w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy w zakresie informatyki oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach informatyki [DInf_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zna przykładowe programy nauczania oraz rozkłady materiału [DInf_02]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W04 [2/5]
student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. [DInf_03]
KN.2023_W03 [4/5]
student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [DInf_04]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W15 [4/5]
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie informatyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DInf_05]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla informatyki: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową. [DInf_06]
KN.2023_W11 [4/5]
student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [DInf_07]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do informatyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DInf_08]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście informatyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności. Zna rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje. [DInf_09]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W15 [3/5]
student zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach informatyki [DInf_10]
KN.2023_W07 [4/5]
student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. [DInf_11]
KN.2023_W01 [2/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W12 [2/5]
student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. [DInf_12]
KN.2023_W03 [3/5]
student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się informatyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. [DInf_13]
KN.2023_W03 [2/5] KN.2023_W05 [4/5]
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi a także identyfikować powiązania treści informatyki z innymi treściami nauczania [DInf_14]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [3/5]
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DInf_15]
KN.2023_U01 [2/5] KN.2023_U02 [3/5]
student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [DInf_16]
KN.2023_U15 [4/5]
student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. [DInf_17]
KN.2023_U07 [5/5]
student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DInf_18]
KN.2023_U05 [5/5]
student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DInf_19]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U12 [4/5]
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [DInf_20]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
student potrafi skonstruować sprawdzian, służący ocenie danych umiejętności uczniów [DInf_21]
KN.2023_U10 [5/5]
student potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu informatyka błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DInf_22]
KN.2023_U03 [5/5]
student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. [DInf_23]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U10 [4/5] KN.2023_U11 [3/5]
student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DInf_24]
KN.2023_KS04 [4/5]
student jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DInf_25]
KN.2023_KS02 [3/5]
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DInf_26]
KN.2023_KS04 [3/5]
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DInf_27]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS06 [4/5]
student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia a także stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DInf_28]
KN.2023_KS04 [4/5]
student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów a także budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DInf_29]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [DInf_fs_01] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie DInf_01 DInf_02 DInf_03 DInf_04 DInf_05 DInf_06 DInf_07 DInf_08 DInf_09 DInf_10 DInf_11 DInf_12 DInf_13 DInf_14 DInf_15 DInf_16 DInf_17 DInf_18 DInf_19 DInf_20 DInf_21 DInf_22 DInf_23 DInf_24 DInf_25 DInf_26 DInf_27 DInf_28 DInf_29
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)