Bazy danych
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025

Nazwa modułu: | Bazy danych |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S2-25-BDan |
Kod programu: | W4-S2MT19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu "Bazy danych" jest wprowadzenie słuchacza w problematykę systemów baz danych, zapoznanie z pojęciem bazy danych i systemu zarządzania bazą danych oraz technikami pozwalającymi na projektowanie i tworzenie bazy danych.
W ramach kursu przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Użytkownicy, architektura i zalety stosowania systemów baz danych.
2. Modelowanie danych: model związków encji (entity relationship – E/R) jako jeden z fundamentalnych modeli wykorzystywanych przy projektowaniu baz danych.
3. Relacyjny model danych i algebra relacji: atrybuty, dziedziny atrybutów, krotki i relacje; operacje na relacjach, integralność danych (klucze, klucze obce).
4. Zależności funkcyjne. Rozkład bez straty danych i bez straty zależności funkcyjnych. Postacie normalne.
5. SQL jako standardowy język systemów relacyjnych.
Kwerendy wybierające, selekcja, sortowanie, grupowanie, funkcje agregujące
DML - usuwanie, aktualizacja i dołączanie danych
DDL - Operacje na strukturach.
6. Transakcje. Motywacja i własności (ACID). Przetwarzanie transakcji, blokady i poziomy izolacji.
7. PL/SQL – język programowania baz danych.
8. Projektowanie relacyjnych baz danych, architektura klient-serwer. system zabezpieczeń (administrowanie bazą danych, wielodostępność bazy danych). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumienie zasady funkcjonowania relacyjnych baz danych, w szczególności zna komendy języka SQL, zna zasady projektowania bazy danych w tym postaci normalne, rozumie metodykę przekształcenia projektu logicznego (diagramów encji) do projektu relacyjnego, rozumie pojęcie trwałości danych i ma świadomość konsekwencji wielodostępu do danych
[BDan_1] |
KN_NI_W08 [4/5] |
umie projektować i zarządzać bazami danych,
umie posługiwać się językiem zapytań SQL, umie egzekwować spójność danych poprzez użycie więzów klucza głównego, więzów kluczy obcych, unikatowych i kontrolnych,
[BDan_2] |
KN_NI_U09 [4/5] |
umie posługiwać się językiem programowania bazy danych PL/SQL do tworzenia m.in. wyzwalaczy, funkcji i procedur [BDan_3] |
KN_NI_U05 [2/5] |
umie współpracować w grupie oraz organizować pracę grupy podczas realizacji wspólnych projektów bazodanowych [BDan_4] |
KN_NI_U11 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [BDan_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
BDan_1 |
laboratorium [BDan_fs_2] | 45 |
Praca z komputerem [d01] |
zaliczenie |
BDan_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |