Równania różniczkowe
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025

Nazwa modułu: | Równania różniczkowe |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S2-25-RRoz |
Kod programu: | W4-S2MT19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu Równania różniczkowe jest zapoznanie studentów drugiego stopnia studiów z tą zapoczątkowaną w XVIII wieku teorią stanowiącą narzędzie matematycznego opisu zjawisk fizycznych. Przedstawione są klasyczne twierdzenia dotyczące równań różniczkowych zwyczajnych wraz z ich wywodzącymi się z analizy funkcjonalnej korzeniami. Podkreślony jest również wkład wybitnych matematyków polskich: Stefana Banacha i Juliusza Schaudera w uzyskanie tych rezultatów w początku XX wieku. W drugiej części wykładu przedstawione są elementy teorii równań różniczkowych cząstkowych będącej podstawowym narzędziem nowoczesnej fizyki matematycznej. Wykład ma uzmysłowić studentom fakt, że matematyka choć postrzegana jako bardzo teoretyczna, była od stuleci i pozostaje nadal podstawowym językiem opisującym otaczający nas świat.
Omówione zostaną następujące treści:
1. Metoda kolejnych przybliżeń i twierdzenie Picarda o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań zadania Cauchy’ego.
2. Istnienie rozwiązań równań różniczkowych o ciągłej prawej stronie; twierdzenie Peano.
3. Analityczne rozwiązania równań różniczkowych zwyczajnych; twierdzenie Cauchy’ego.
4. Wybrane narzędzia teorii równań różniczkowych cząstkowych. Transformacja Fouriera, lemat Laxa Milgrama.
5. Elementy teorii przestrzeni Sobolewa.
6. Słabe rozwiązania równań eliptycznych.
7. Metody przybliżone/numeryczne rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie klasyczną wiedzę z zakresu równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych [RRoz_1] |
K_W01 [3/5] |
Zna i rozumie twierdzenia: Picarda, Peano, Cauchy’ego, oraz elementy teorii równań różniczkowych cząstkowych. [RRoz_2] |
K_W03 [4/5] |
Potrafi przeprowadzać dowody w zakresie równań różniczkowych, w których stosuje w razie potrzeby narzędzia z innych działów matematyki. [RRoz_3] |
K_U04 [3/5] |
Potrafi przygotować prezentacje dotyczące zagadnień z zakresu równań różniczkowych i prezentować je osobom nie będącymi specjalistami w zakresie tych zagadnień. [RRoz_4] |
K_U09 [3/5] |
Potrafi określić swoje zainteresowania i je rozwijać; w szczególności jest w stanie nawiązać kontakt ze specjalistami z równań różniczkowych, rozumie ich wykłady przeznaczone dla młodych matematyków [RRoz_5] |
K_U06 [3/5] |
Potrafi posługiwać się językiem angielskim, na poziomie pozwalającym na korzystanie z tekstów obcojęzycznych dotyczących studiowanych zagadnień. [RRoz_6] |
K_U08 [1/5] |
Jest gotów do dalszego samokształcenia. [RRoz_7] |
K_K01 [2/5] |
Jest gotów do formułowania obiektywnych opinii w zagadnieniach, w których matematyka jest językiem opisu. [RRoz_8] |
K_K06 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [RRoz_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
RRoz_1 |
konwersatorium [RRoz_fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
RRoz_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |