Współczesne teorie literaturoznawcze
Kierunek studiów: Filologia angielska: kultura-media-translacja
Kod programu: W1-S1FC25.2025

Nazwa modułu: | Współczesne teorie literaturoznawcze |
---|---|
Kod modułu: | W1-FCELS1-WTL-3 |
Kod programu: | W1-S1FC25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zadaniem kursu jest zapoznanie studentów z celem, rozwojem oraz metodologią współczesnych kierunków badań nad tekstem literackim. Podczas wykładów w centrum uwagi znajdują się wybrane, głównie XX-wieczne, teorie i podejścia literaturoznawcze, ich kontekst historyczny, ideologiczne uwarunkowania oraz związki literaturoznawstwa z innymi obszarami humanistycznej refleksji (np. filozofią, estetyką, językoznawstwem, antropologią, psychologią i semiotyką). Zadaniem ćwiczeń jest pogłębienie znajomości omawianych teorii literaturoznawczych poprzez analizę tekstów źródłowych oraz ich zastosowanie w interpretacji literatury. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności [K01] |
FC_K01 [2/5] |
analizuje i interpretuje założenia głównych nurtów teoretyczno-literackich [U01] |
FC_U02 [1/5] |
postrzega literaturę w sposób interdyscyplinarny, w odniesieniu do innych sztuk pięknych, dyscyplin humanistycznych oraz tła historyczno-kulturowego; w takiej perspektywie potrafi odczytać teksty literackie [U02] |
FC_U02 [3/5] |
potrafi samodzielnie przeczytać i zanalizować średnio trudny tekst teoretyczno-literacki oraz odnieść tak pozyskane informacje do interpretacji tekstu literackiego [U03] |
FC_U04 [3/5] |
ma podstawową wiedzę dotyczącą celów, rozwoju i założeń najważniejszych, głównie XX-wiecznych, teorii i metodologii badań literackich [W01] |
FC_W02 [2/5] |
ma wiedzę na temat najistotniejszych kontekstów filozoficzno-kulturowych współczesnego literaturoznawstwa [W02] |
FC_W01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |