Historia literatury angielskiego obszaru językowego: Historia literatury brytyjskiej 2 Kierunek studiów: Filologia angielska: projektowanie rozrywki interaktywnej i groznawstwo (SPRINT-WRITE)
Kod programu: W1-S1FD25.2025

Nazwa modułu: Historia literatury angielskiego obszaru językowego: Historia literatury brytyjskiej 2
Kod modułu: W1-FCDELS1-HL-WB1-3
Kod programu: W1-S1FD25.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zaznajomienie osób studiujących z zarysem literatury brytyjskiej – od osiemnastego wieku do współczesności. Wykłady przedstawiają chronologicznie główne nurty literackie, gatunki i konwencje charakterystyczne dla poszczególnych epok, a także najważniejsze dzieła i twórców, osadzając je w kontekście historyczno-kulturowym. Ćwiczenia poświęcone są pogłębionej analizie wybranych tekstów literackich pochodzących z omawianych na wykładach okresów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Historia literatury angielskiego obszaru językowego: Historia literatury brytyjskiej 1 [W1-FCDELS1-HL-WB1-2]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość wpływu zjawisk literackich na rozwój brytyjskich tożsamości kulturowych [K01]
FD_K01 [2/5] FD_K04 [2/5]
rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe między kolejnymi epokami w historii literatury brytyjskiej – od oświecenia (XVIII w.) przez romantyzm, epokę wiktoriańską, modernizm, aż po postmodernizm i literaturę współczesną – a dominującymi w tych okresach nurtami literackimi; potrafi logicznie przedstawić i uzasadnić powiązania między zmianami historycznymi, społecznymi i kulturowymi a rozwojem kierunków literackich w Wielkiej Brytanii [U01]
FD_U03 [1/5] FD_U04 [1/5]
potrafi analizować i interpretować teksty literatury brytyjskiej – od oświecenia (XVIII w.) przez romantyzm, epokę wiktoriańską, modernizm, aż po postmodernizm i literaturę współczesną – uwzględniając ich miejsce i znaczenie w szerszym kontekście historyczno-kulturowym [U02]
FD_U03 [2/5] FD_U04 [1/5]
analizuje i interpretuje kluczowe fragmenty tekstów oraz posługuje się nimi jako argumentami wspierającymi wybrane odczytanie danego tekstu jako elementu kultury brytyjskiej [U03]
FD_U04 [3/5] FD_U05 [1/5]
posiada przekrojową wiedzę z zakresu literatury brytyjskiej (od osiemnastego wieku do współczesności); zna najbardziej reprezentatywne teksty i najbardziej wpływowych autorów i autorki literatury brytyjskiej [W01]
FD_W03 [4/5]
rozumie podstawowe korelacje pomiędzy prądami kulturowymi, prądami społecznymi, zjawiskami historycznymi, a ich wpływem na powstawanie poszczególnych utworów literatury brytyjskiej od osiemnastego wieku do współczesności [W02]
FD_W02 [2/5] FD_W03 [4/5]
rozpoznaje najważniejsze brytyjskie utwory literackie oraz wyróżnia w nich elementy najbardziej charakterystyczne dla epok i nurtów, które reprezentują [W03]
FD_W03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 U03 W02
wykład [W] 30 Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin K01 U03 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)