Historia literatury angielskiego obszaru językowego: Historia literatury brytyjskiej 2
Kierunek studiów: Filologia angielska: projektowanie rozrywki interaktywnej i groznawstwo (SPRINT-WRITE)
Kod programu: W1-S1FD25.2025

Nazwa modułu: | Historia literatury angielskiego obszaru językowego: Historia literatury brytyjskiej 2 |
---|---|
Kod modułu: | W1-FCDELS1-HL-WB1-3 |
Kod programu: | W1-S1FD25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zaznajomienie osób studiujących z zarysem literatury brytyjskiej – od osiemnastego wieku do współczesności. Wykłady przedstawiają chronologicznie główne nurty literackie, gatunki i konwencje charakterystyczne dla poszczególnych epok, a także najważniejsze dzieła i twórców, osadzając je w kontekście historyczno-kulturowym. Ćwiczenia poświęcone są pogłębionej analizie wybranych tekstów literackich pochodzących z omawianych na wykładach okresów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Historia literatury angielskiego obszaru językowego: Historia literatury brytyjskiej 1 [W1-FCDELS1-HL-WB1-2] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma pogłębioną świadomość wpływu zjawisk literackich na rozwój brytyjskich tożsamości kulturowych [K01] |
FD_K01 [2/5] |
rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe między kolejnymi epokami w historii literatury brytyjskiej – od oświecenia (XVIII w.) przez romantyzm, epokę wiktoriańską, modernizm, aż po postmodernizm i literaturę współczesną – a dominującymi w tych okresach nurtami literackimi; potrafi logicznie przedstawić i uzasadnić powiązania między zmianami historycznymi, społecznymi i kulturowymi a rozwojem kierunków literackich w Wielkiej Brytanii [U01] |
FD_U03 [1/5] |
potrafi analizować i interpretować teksty literatury brytyjskiej – od oświecenia (XVIII w.) przez romantyzm, epokę wiktoriańską, modernizm, aż po postmodernizm i literaturę współczesną – uwzględniając ich miejsce i znaczenie w szerszym kontekście historyczno-kulturowym [U02] |
FD_U03 [2/5] |
analizuje i interpretuje kluczowe fragmenty tekstów oraz posługuje się nimi jako argumentami wspierającymi wybrane odczytanie danego tekstu jako elementu kultury brytyjskiej [U03] |
FD_U04 [3/5] |
posiada przekrojową wiedzę z zakresu literatury brytyjskiej (od osiemnastego wieku do współczesności); zna najbardziej reprezentatywne teksty i najbardziej wpływowych autorów i autorki literatury brytyjskiej [W01] |
FD_W03 [4/5] |
rozumie podstawowe korelacje pomiędzy prądami kulturowymi, prądami społecznymi, zjawiskami historycznymi, a ich wpływem na powstawanie poszczególnych utworów literatury brytyjskiej od osiemnastego wieku do współczesności [W02] |
FD_W02 [2/5] |
rozpoznaje najważniejsze brytyjskie utwory literackie oraz wyróżnia w nich elementy najbardziej charakterystyczne dla epok i nurtów, które reprezentują [W03] |
FD_W03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
wykład [W] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] |
egzamin |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |