Turystyka jako element rozwoju lokalnego i regionalnego
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: | Turystyka jako element rozwoju lokalnego i regionalnego |
---|---|
Kod modułu: | W2-TZ-S1-038 |
Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot „Turystyka jako element rozwoju lokalnego i regionalnego” analizuje rolę turystyki jako istotnego czynnika wspierającego rozwój społeczno-gospodarczy na szczeblu lokalnym i regionalnym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi aspektami wpływu turystyki na rozwój infrastruktury, gospodarki, kultury oraz jakości życia mieszkańców. Przedmiot porusza zagadnienia związane z planowaniem i zarządzaniem turystyką w sposób zrównoważony, uwzględniający potrzeby lokalnych społeczności oraz ochronę dziedzictwa naturalnego i kulturowego. Przedmiot łączy elementy ekonomii, socjologii, geografii, zarządzania oraz ochrony środowiska. W trakcie zajęć studenci będą analizować case studies z różnych regionów świata oraz uczestniczyć w dyskusjach. Głównym celem przedmiotu Turystyka jako element rozwoju lokalnego i regionalnego jest zapoznanie studentów z rolą turystyki w rozwoju lokalnym i regionalnym – zrozumienie, jak turystyka wpływa na rozwój infrastruktury, gospodarki, kultury oraz jakości życia mieszkańców, rozwinięcie umiejętności planowania i zarządzania turystyką w sposób zrównoważony – nauka tworzenia strategii turystycznych, które uwzględniają potrzeby lokalnych społeczności oraz ochronę dziedzictwa naturalnego i kulturowego oraz przygotowanie studentów do identyfikowania szans i wyzwań związanych z rozwojem turystyki – analiza korzyści i zagrożeń wynikających z rozwoju turystyki na poziomie lokalnym i regionalnym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie rolę turystyki w rozwoju społeczno-gospodarczym na poziomie lokalnym i regionalnym [W2-TZ-S1-038_1] |
TZ-W01 [1/5] |
rozumie wpływ turystyki na infrastrukturę, gospodarkę, kulturę oraz jakość życia mieszkańców [W2-TZ-S1-038_2] |
TZ-W04 [1/5] |
zna zasady zrównoważonego planowania i zarządzania turystyką [W2-TZ-S1-038_3] |
TZ-W05 [1/5] |
potrafi analizować korzyści i wyzwania związane z rozwojem turystyki na poziomie lokalnym i regionalnym [W2-TZ-S1-038_4] |
TZ-U01 [1/5] |
potrafi projektować strategie turystyczne, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-038_5] |
TZ-U03 [1/5] |
potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy związane z rozwojem turystyki w kontekście lokalnym i regionalnym [W2-TZ-S1-038_6] |
TZ-U01 [1/5] |
jest świadomy wpływu turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy oraz gotów do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-038_7] |
TZ-K05 [1/5] |
rozumie znaczenie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej w branży turystycznej [W2-TZ-S1-038_8] |
TZ-K03 [1/5] |
jest gotów do promowania i wdrażania zasad zrównoważonej turystyki w swojej przyszłej pracy zawodowej [W2-TZ-S1-038_9] |
TZ-K03 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-TZ-S1-038_fs_2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-038_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |