Klimat a turystyka
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: | Klimat a turystyka |
---|---|
Kod modułu: | W2-TZ-S1-029 |
Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot "Klimat a turystyka" stanowi studium wzajemnych relacji między warunkami klimatycznymi a działalnością turystyczną. Program obejmuje zarówno analizę wpływu elementów meteorologicznych na atrakcyjność i funkcjonowanie destynacji turystycznych, jak i ocenę oddziaływania przemysłu turystycznego na globalne zmiany klimatyczne, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych wyzwań środowiskowych. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawami klimatologii, wpływem klimatu na decyzje turystyczne oraz metodami minimalizowania negatywnego wpływu turystyki na środowisko naturalne. Przedmiot da studentom wiedzę i umiejętności niezbędne do zrozumienia i analizy zależności między klimatem a turystyką, a także do planowania i organizacji turystyki w sposób odpowiedzialny i zrównoważony.
Przedmiot łączy elementy klimatologii, geografii, zarządzania turystyką oraz ochrony środowiska. Głównym celem przedmiotu Klimat a turystyka jest zapoznanie studentów z podstawami klimatologii oraz wpływem warunków klimatycznych na atrakcyjność turystyczną regionów, rozwinięcie umiejętności analizy wpływu turystyki na zmiany klimatyczne oraz metod minimalizowania negatywnego wpływu turystyki na środowisko naturalne oraz przygotowanie studentów do planowania i organizacji turystyki w sposób odpowiedzialny i zrównoważony, z uwzględnieniem zmian klimatycznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie wpływ warunków klimatycznych na atrakcyjność turystyczną regionów [W2-TZ-S1-029_1] |
TZ-W01 [1/5] |
rozumie wpływ turystyki na zmiany klimatyczne oraz zasady minimalizowania negatywnego wpływu turystyki na środowisko naturalne [W2-TZ-S1-029_2] |
TZ-W01 [1/5] |
zna metody planowania i organizacji turystyki w sposób odpowiedzialny i zrównoważony, z uwzględnieniem zmian klimatycznych [W2-TZ-S1-029_3] |
TZ-W04 [1/5] |
potrafi analizować wpływ warunków klimatycznych na decyzje turystyczne oraz atrakcyjność turystyczną regionów [W2-TZ-S1-029_4] |
TZ-U02 [1/5] |
potrafi identyfikować i proponować rozwiązania problemów związanych z wpływem turystyki na zmiany klimatyczne [W2-TZ-S1-029_5] |
TZ-U03 [1/5] |
potrafi projektować i wdrażać strategie zrównoważonego zarządzania turystyką w kontekście zmian klimatycznych [W2-TZ-S1-029_6] |
TZ-U05 [1/5] |
jest świadomy wpływu turystyki na zmiany klimatyczne oraz gotów do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-029_7] |
TZ-K01 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-TZ-S1-029_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-029_1 |
laboratorium [W2-TZ-S1-029_fs_2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-029_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |