Metodyka prowadzenia wycieczek
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: | Metodyka prowadzenia wycieczek |
---|---|
Kod modułu: | W2-TZ-S1-024 |
Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot "Metodyka prowadzenia wycieczek" stanowi kompleksowe przygotowanie teoretyczne i praktyczne do profesjonalnego organizowania oraz realizacji różnorodnych form aktywności turystycznej. Program obejmuje zasady planowania tras, techniki przewodnickie, metody interpretacji dziedzictwa, aspekty prawne oraz bezpieczeństwo uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki różnych grup odbiorców. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z zasadami planowania tras, organizacji logistyki, komunikacji z uczestnikami oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas wycieczek. Przedmiot wyposaży studentów w praktyczne umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania grupami turystycznymi, a także rozwijanie kompetencji interpersonalnych, które są kluczowe w pracy pilota wycieczek. Przedmiot ma charakter praktyczny, łącząc elementy zarządzania turystyką, psychologii, komunikacji oraz bezpieczeństwa. W trakcie zajęć studenci będą uczestniczyć w symulacjach, ćwiczeniach terenowych oraz przygotowywać projekty związane z organizacją i prowadzeniem wycieczek. Głównym celem przedmiotu Metodyka prowadzenia wycieczek jest zapoznanie studentów z zasadami planowania i organizacji wycieczek, w tym z wyborem tras, logistyką oraz zarządzaniem czasem, rozwinięcie umiejętności komunikacji z uczestnikami wycieczek oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych oraz przygotowanie studentów do zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wycieczek oraz reagowania na sytuacje awaryjne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie zasady planowania i organizacji wycieczek turystycznych, w tym wyboru tras, logistyki oraz zarządzania czasem [W2-TZ-S1-024_1] |
TZ-W05 [1/5] |
rozumie zasady komunikacji z uczestnikami wycieczek oraz metody radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych [W2-TZ-S1-024_2] |
TZ-W06 [1/5] |
zna zasady zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wycieczek oraz reagowania na sytuacje awaryjne [W2-TZ-S1-024_3] |
TZ-W06 [1/5] |
potrafi planować i organizować wycieczki turystyczne, uwzględniając potrzeby różnych grup uczestników [W2-TZ-S1-024_4] |
TZ-U03 [1/5] |
potrafi skutecznie komunikować się z uczestnikami wycieczek oraz zarządzać grupą w sposób profesjonalny i empatyczny [W2-TZ-S1-024_5] |
TZ-U04 [1/5] |
potrafi zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom wycieczek oraz reagować na sytuacje awaryjne [W2-TZ-S1-024_6] |
TZ-U03 [1/5] |
jest świadomy odpowiedzialności związanej z prowadzeniem wycieczek oraz gotów do podejmowania działań na rzecz bezpieczeństwa i komfortu uczestników [W2-TZ-S1-024_7] |
TZ-K03 [1/5] |
rozumie znaczenie profesjonalizmu i empatii w pracy przewodnika turystycznego [W2-TZ-S1-024_8] |
TZ-K03 [1/5] |
jest gotów do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności w zakresie prowadzenia wycieczek [W2-TZ-S1-024_9] |
TZ-K03 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-TZ-S1-024_fs_1] | 30 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-024_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |