Podstawy kartografii turystycznej i GIS
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: | Podstawy kartografii turystycznej i GIS |
---|---|
Kod modułu: | W2-TZ-S1-005 |
Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Podstawy kartografii turystycznej i GIS to przedmiot, który wprowadza studentów w zagadnienia związane z tworzeniem, interpretacją i wykorzystaniem map oraz systemów informacji geograficznej (GIS) w kontekście turystyki. Przedmiot koncentruje się na praktycznym zastosowaniu narzędzi kartograficznych i GIS do analizy przestrzeni turystycznej, planowania tras, zarządzania zasobami turystycznymi oraz promocji regionów turystycznych. Studenci zapoznają się z technikami tworzenia map, zasadami ich interpretacji oraz wykorzystaniem nowoczesnych technologii GIS w branży turystycznej.
Przedmiot ma charakter praktyczny, łącząc elementy geografii, geoinformatyki i zarządzania turystyką. W trakcie zajęć studenci będą pracować z oprogramowaniem GIS, tworzyć mapy turystyczne oraz analizować dane przestrzenne, co pozwoli im zdobyć umiejętności niezbędne do pracy w branży turystycznej. Głównym celem przedmiotu Podstawy kartografii turystycznej i GIS jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykorzystania narzędzi kartograficznych i GIS w praktyce turystycznej, zapoznanie studentów z zasadami kartografii oraz technikami tworzenia i interpretacji map turystycznych oraz rozwinięcie umiejętności wykorzystania systemów informacji geograficznej (GIS) do analizy przestrzeni turystycznej i zarządzania zasobami turystycznymi. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna zasady kartografii oraz techniki tworzenia map turystycznych [W2-TZ-S1-005_1] |
TZ-W02 [1/5] |
rozumie zasady działania systemów informacji geograficznej (GIS) oraz ich zastosowanie w turystyce [W2-TZ-S1-005_2] |
TZ-W02 [1/5] |
zna narzędzia i metody analizy danych przestrzennych w kontekście planowania i zarządzania turystyką [W2-TZ-S1-005_3] |
TZ-W02 [1/5] |
potrafi pozyskiwać dane, tworzyć i interpretować mapy turystyczne, wykorzystując podstawowe techniki kartograficzne [W2-TZ-S1-005_4] |
TZ-U05 [1/5] |
potrafi wykorzystywać systemy informacji geograficznej (GIS) do analizy przestrzeni turystycznej i zarządzania zasobami turystycznymi [W2-TZ-S1-005_5] |
TZ-U05 [1/5] |
potrafi projektować i wdrażać mapy turystyczne oraz inne narzędzia wspierające planowanie i promocję turystyki [W2-TZ-S1-005_6] |
TZ-U05 [1/5] |
jest świadomy znaczenia nowoczesnych technologii w branży turystycznej oraz gotów do ich wykorzystania w praktyce zawodowej [W2-TZ-S1-005_7] |
TZ-K04 [1/5] |
rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia umiejętności w zakresie kartografii i GIS [W2-TZ-S1-005_8] |
TZ-K01 [1/5] |
jest gotów do współpracy z innymi specjalistami w zakresie wykorzystania narzędzi kartograficznych i GIS w turystyce [W2-TZ-S1-005_9] |
TZ-K04 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-TZ-S1-005_fs_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-005_1 |
laboratorium [W2-TZ-S1-005_fs_2] | 30 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-005_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |