Ekologia, ochrona środowiska i krajobrazu Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: Ekologia, ochrona środowiska i krajobrazu
Kod modułu: W2-TZ-S1-004
Kod programu: W2-S1TZ25.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot 'Ekologia, ochrona środowiska i krajobrazu' stanowi interdyscyplinarne studium relacji człowiek-środowisko, ze szczególnym naciskiem na analizę antropopresji w sektorze turystycznym. Program obejmuje zagadnienia z zakresu ekologii stosowanej, oceny oddziaływania ruchu turystycznego na ekosystemy oraz metod ochrony i kształtowania krajobrazu przyrodniczo-kulturowego. Studenci zapoznają się z pojęciami z zakresu ekologii, ochrony środowiska i monitoringu krajobrazu, a także z narzędziami i metodami służącymi minimalizowaniu negatywnego wpływu turystyki na środowisko. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, łącząc elementy ekologii, geografii, ochrony środowiska i nauk społecznych. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przykłady wpływu turystyki na środowisko oraz poznają dobre praktyki w zakresie ochrony środowiska i krajobrazu. Głównym celem przedmiotu Ekologia, ochrona środowiska i krajobrazu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do zrozumienia i analizy wpływu działalności turystycznej na środowisko przyrodnicze i krajobraz, zapoznanie studentów z pojęciami i zasadami ekologii oraz ochrony środowiska, a także rozwinięcie umiejętności analizy wpływu turystyki na ekosystemy i krajobraz
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie pojęcia i zasady ekologii oraz ochrony środowiska [W2-TZ-S1-004_1]
TZ-W01 [1/5] TZ-W04 [1/5]
rozumie wpływ działalności turystycznej na ekosystemy i krajobraz [W2-TZ-S1-004_2]
TZ-W01 [1/5] TZ-W04 [1/5]
zna narzędzia i metody służące minimalizowaniu negatywnego wpływu turystyki na środowisko [W2-TZ-S1-004_3]
TZ-W04 [1/5] TZ-W05 [1/5]
potrafi analizować i oceniać wpływ działalności turystycznej na ekosystemy i krajobraz [W2-TZ-S1-004_4]
TZ-U02 [1/5] TZ-U03 [1/5]
potrafi identyfikować problemy związane z ochroną środowiska oraz proponuje rozwiązania w kontekście działalności turystycznej [W2-TZ-S1-004_5]
TZ-U03 [1/5] TZ-U05 [1/5]
jest świadomy wpływu działalności turystycznej na środowisko przyrodnicze i krajobraz oraz potrafi podjąć działań na rzecz ich ochrony [W2-TZ-S1-004_6]
TZ-U05 [1/5] TZ-U06 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-TZ-S1-004] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin W2-TZ-S1-004_1 W2-TZ-S1-004_2 W2-TZ-S1-004_3 W2-TZ-S1-004_4 W2-TZ-S1-004_5 W2-TZ-S1-004_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)