Fizycznogeograficzne podstawy turystyki Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: Fizycznogeograficzne podstawy turystyki
Kod modułu: W2-TZ-S1-001
Kod programu: W2-S1TZ25.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot "Fizycznogeograficzne podstawy turystyki" stanowi interdyscyplinarne wprowadzenie do analizy środowiska przyrodniczego jako bazy rozwoju turystyki. Program obejmuje systematyzację komponentów środowiska geograficznego (rzeźba terenu, klimat, wody, szata roślinna) i ich waloryzację pod kątem funkcji turystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów przyrodniczych kształtujących atrakcyjność turystyczną regionów. Przedmiot koncentruje się na zrozumieniu procesów przyrodniczych, które kształtują krajobraz oraz na analizie, w jaki sposób te procesy wpływają na atrakcyjność turystyczną regionów. Studenci zapoznają się z elementami środowiska przyrodniczego, takimi jak rzeźba terenu i budowa geologiczna, klimat, wody powierzchniowe i podziemne, gleby, flora i fauna, oraz ich rolą w tworzeniu produktów turystycznych. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, łącząc wiedzę z zakresu geografii fizycznej, ekologii, ochrony środowiska i turystyki. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przykłady regionów turystycznych, zarówno w Polsce, jak i na świecie, aby zrozumieć, jak czynniki fizycznogeograficzne wpływają na rozwój różnych form turystyki, takich jak turystyka górska, nadmorska, jeziorna czy przyrodnicza. Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z procesami fizycznogeograficznymi kształtującymi środowisko przyrodnicze oraz ich znaczeniem dla turystyki, rozwinięcie umiejętności analizy krajobrazu pod kątem jego atrakcyjności turystycznej oraz zrozumienie zależności między środowiskiem przyrodniczym a działalnością turystyczną, w tym wpływu turystyki na środowisko naturalne.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie procesy fizycznogeograficzne kształtujące środowisko przyrodnicze (rzeźba terenu, budowa geologiczna, klimat, wody, gleby, flora i fauna) [W2-TZ-S1-001_1]
TZ-W01 [1/5] TZ-W04 [1/5]
rozumie wpływ środowiska przyrodniczego na atrakcyjność turystyczną regionów [W2-TZ-S1-001_2]
TZ-W01 [1/5] TZ-W04 [1/5]
zna zasady zrównoważonego wykorzystania zasobów przyrodniczych w turystyce [W2-TZ-S1-001_3]
TZ-W04 [1/5] TZ-W05 [1/5]
potrafi oceniać walory przyrodnicze pod kątem ich wykorzystania w turystyce [W2-TZ-S1-001_4]
TZ-U01 [1/5] TZ-U02 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-TZ-S1-001_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie W2-TZ-S1-001_1 W2-TZ-S1-001_2 W2-TZ-S1-001_3 W2-TZ-S1-001_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)