Współczesne wyzwania społeczno-gospodarcze Polski Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-S1DK19.2025

Nazwa modułu: Współczesne wyzwania społeczno-gospodarcze Polski
Kod modułu: WWSGP
Kod programu: W3-S1DK19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przybliżenie studentom kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna kluczowych problemów i procesów kształtujących współczesne realia społeczno-gospodarcze Polski. Zajęcia koncentrują się na analizie zagadnień takich jak nierówności społeczne, starzenie się społeczeństwa, transformacja gospodarcza, zmiany na rynku pracy, wyzwania demograficzne, wpływ technologii i globalizacji na polską gospodarkę oraz roli dziennikarzy w przedstawianiu tych zjawisk. Kurs ma charakter interdyscyplinarny co pozwala na lepsze zrozumienie zależności między rożnymi obszarami życia społeczno-politycznego ich znaczenia w praktyce dziennikarskiej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do odpowiedzialnego podejmowania roli dziennikarza w sytuacjach wymagających etycznego przedstawiania trudnych tematów społecznych [K1]
K03 [4/5]
Jest gotów do krytycznej oceny strategii i działań politycznych podejmowanych w kontekście współczesnych wyzwań [K2]
K06 [4/5]
Jest gotów do efektywnej komunikacji z ekspertami w m.in. dziedzinie ekonomii, przedsiębiorczości i polityk publicznych [K3]
K02 [4/5]
Potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę analizować i interpretować dane dotyczące procesów społeczno-gospodarczych [U1]
U01 [4/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii [U2]
U02 [4/5]
Potrafi wykorzystując różnorodne źródła informacji przygotować kompleksową analizę dziennikarską w zakresie wykładanych treści [U3]
U04 [3/5]
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wyzwania społeczno-gospodarcze Polski [W1]
W03 [4/5] W04 [3/5]
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę mediów w informowaniu o wyzwaniach społeczno-gospodarczych i ich wpływie na opinię publiczną [W2]
W02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin U1 U2 U3 W1 W2
ćwiczenia [2] 30 Opis [a03] 
Odczyt [a04] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K1 K2 K3 U1 U2 U3 W1 W2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)