Współczesne wyzwania społeczno-gospodarcze Polski
Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-S1DK19.2025

Nazwa modułu: | Współczesne wyzwania społeczno-gospodarcze Polski |
---|---|
Kod modułu: | WWSGP |
Kod programu: | W3-S1DK19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przybliżenie studentom kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna kluczowych problemów i procesów kształtujących współczesne realia społeczno-gospodarcze Polski. Zajęcia koncentrują się na analizie zagadnień takich jak nierówności społeczne, starzenie się społeczeństwa, transformacja gospodarcza, zmiany na rynku pracy, wyzwania demograficzne, wpływ technologii i globalizacji na polską gospodarkę oraz roli dziennikarzy w przedstawianiu tych zjawisk.
Kurs ma charakter interdyscyplinarny co pozwala na lepsze zrozumienie zależności między rożnymi obszarami życia społeczno-politycznego ich znaczenia w praktyce dziennikarskiej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do odpowiedzialnego podejmowania roli dziennikarza w sytuacjach wymagających etycznego przedstawiania trudnych tematów społecznych [K1] |
K03 [4/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny strategii i działań politycznych podejmowanych w kontekście współczesnych wyzwań [K2] |
K06 [4/5] |
Jest gotów do efektywnej komunikacji z ekspertami w m.in. dziedzinie ekonomii, przedsiębiorczości i polityk publicznych [K3] |
K02 [4/5] |
Potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę analizować i interpretować dane dotyczące procesów społeczno-gospodarczych [U1] |
U01 [4/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii [U2] |
U02 [4/5] |
Potrafi wykorzystując różnorodne źródła informacji przygotować kompleksową analizę dziennikarską w zakresie wykładanych treści [U3] |
U04 [3/5] |
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wyzwania społeczno-gospodarcze Polski [W1] |
W03 [4/5] |
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę mediów w informowaniu o wyzwaniach społeczno-gospodarczych i ich wpływie na opinię publiczną [W2] |
W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
U1 |
ćwiczenia [2] | 30 |
Opis [a03] Odczyt [a04] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Analiza SWOT [b10] Projekcja [c02] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |