Blok modułów dyplomowych III: Optometria pediatryczna
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: | Blok modułów dyplomowych III: Optometria pediatryczna |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-OM-S2-4-25-11C |
Kod programu: | W4-S2FZ19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na specyfice diagnostyki i terapii problemów ze wzrokiem u dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem etapów rozwoju narządu wzroku w dzieciństwie. Celem jest wykształcenie umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i leczenia najczęstszych zaburzeń widzenia u dzieci, a także opracowywania odpowiednich strategii leczenia i monitorowania problemów ze wzrokiem w młodym wieku. Moduł ma również na celu naukę skutecznej komunikacji z dziećmi i ich rodzinami w kontekście opieki optometrycznej.
Treści kształcenia:
1. Rozwój narządu wzroku u dzieci:
• Etapy rozwoju układu wzrokowego u dzieci od narodzin do dorosłości.
• Zmiany w strukturach oka i procesie widzenia w różnych fazach dzieciństwa.
2. Diagnoza problemów ze wzrokiem u dzieci:
• Wczesna diagnostyka wad refrakcji (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm) oraz innych zaburzeń widzenia.
• Diagnostyka niedowidzenia i zeza u dzieci.
• Metody oceny wzroku odpowiednie do wieku dziecka.
3. Zaburzenia widzenia u dzieci:
• Wady refrakcji (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm) i ich korygowanie.
• Niedowidzenie, zeza, inne zaburzenia motoryczne i sensoryczne związane z widzeniem.
• Choroby oczu i ich wpływ na rozwój wzroku u dzieci.
4. Leczenie problemów ze wzrokiem u dzieci:
• Metody korekcji wad refrakcji u dzieci, w tym dobór okularów, soczewek kontaktowych.
• Terapie wspomagające: terapia widzenia, leczenie zeza i niedowidzenia.
• Rola korekcji w poprawie jakości życia i rozwoju dziecka.
5. Opieka optometryczna i edukacja rodziców:
• Współpraca z rodzicami w zakresie monitorowania rozwoju wzroku dziecka.
• Edukacja rodziców na temat wczesnych objawów problemów ze wzrokiem u dzieci.
• Praca z dziećmi i ich rodzinami w celu zapewnienia odpowiedniej opieki i wsparcia w leczeniu problemów ze wzrokiem.
Wykłady teoretyczne, które omawiają najważniejsze zagadnienia związane z diagnostyką, leczeniem i profilaktyką problemów ze wzrokiem u dzieci. Ćwiczenia praktyczne i symulacje diagnostyczne, podczas których studenci nabędą umiejętności oceny wzroku u dzieci. Praca własna, w tym analiza przypadków oraz opracowywanie dokumentacji medycznej dotyczącej diagnostyki i terapii problemów ze wzrokiem u dzieci.
Student na zaliczenie części praktycznej przygotowuje prezentacja przypadku oraz składa podsumowanie kart przeprowadzonych badań pacjentów wraz z podsumowaniem ilości przebadanych pacjentów pediatrycznych.
W ramach pracy własnej student w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia uzyskanej wiedzy. Moduł rozwija ponadto umiejętność pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem.
Moduł kończy się oceną na podstawie testu teoretycznego oraz oceny praktycznych umiejętności przeprowadzania diagnozy i leczenia problemów ze wzrokiem u dzieci. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna specyficzne potrzeby optometryczne dzieci, w tym wpływ rozwoju narządu wzroku na procesy widzenia w różnych fazach życia. [E1] |
KF_W01 [3/5] |
Posiada wiedzę na temat najczęstszych problemów ze wzrokiem u dzieci, takich jak wady refrakcji (np. krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm), amblyopia, zez oraz inne schorzenia wieku dziecięcego. [E2] |
W_OOD [3/5] |
Potrafi przeprowadzać diagnostykę wzroku u dzieci w różnym wieku, w tym metodami odpowiednimi do wieku i poziomu rozwoju dziecka. [E3] |
KF_U04 [3/5] |
Rozumie znaczenie wczesnej diagnostyki i interwencji w przypadku problemów ze wzrokiem u dzieci oraz zna metody korygowania wady refrakcji i innych zaburzeń widzenia. [E4] |
W_OOD [3/5] |
Ma umiejętności w zakresie monitorowania rozwoju widzenia u dzieci oraz wdrażania odpowiednich metod terapii, w tym terapii widzenia. [E5] |
KF_U14 [4/5] |
Zna zasady pracy z dziećmi i potrafi skutecznie komunikować się z małymi pacjentami oraz ich rodzicami w celu zapewnienia optymalnej opieki optometrycznej. [E6] |
W_OOD [4/5] |
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7] |
KF_U09 [2/5] |
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8] |
KF_U17 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |