Blok modułów dyplomowych III: Optometria pediatryczna Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: Blok modułów dyplomowych III: Optometria pediatryczna
Kod modułu: W4-FZ-OM-S2-4-25-11C
Kod programu: W4-S2FZ19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na specyfice diagnostyki i terapii problemów ze wzrokiem u dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem etapów rozwoju narządu wzroku w dzieciństwie. Celem jest wykształcenie umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i leczenia najczęstszych zaburzeń widzenia u dzieci, a także opracowywania odpowiednich strategii leczenia i monitorowania problemów ze wzrokiem w młodym wieku. Moduł ma również na celu naukę skutecznej komunikacji z dziećmi i ich rodzinami w kontekście opieki optometrycznej. Treści kształcenia: 1. Rozwój narządu wzroku u dzieci: • Etapy rozwoju układu wzrokowego u dzieci od narodzin do dorosłości. • Zmiany w strukturach oka i procesie widzenia w różnych fazach dzieciństwa. 2. Diagnoza problemów ze wzrokiem u dzieci: • Wczesna diagnostyka wad refrakcji (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm) oraz innych zaburzeń widzenia. • Diagnostyka niedowidzenia i zeza u dzieci. • Metody oceny wzroku odpowiednie do wieku dziecka. 3. Zaburzenia widzenia u dzieci: • Wady refrakcji (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm) i ich korygowanie. • Niedowidzenie, zeza, inne zaburzenia motoryczne i sensoryczne związane z widzeniem. • Choroby oczu i ich wpływ na rozwój wzroku u dzieci. 4. Leczenie problemów ze wzrokiem u dzieci: • Metody korekcji wad refrakcji u dzieci, w tym dobór okularów, soczewek kontaktowych. • Terapie wspomagające: terapia widzenia, leczenie zeza i niedowidzenia. • Rola korekcji w poprawie jakości życia i rozwoju dziecka. 5. Opieka optometryczna i edukacja rodziców: • Współpraca z rodzicami w zakresie monitorowania rozwoju wzroku dziecka. • Edukacja rodziców na temat wczesnych objawów problemów ze wzrokiem u dzieci. • Praca z dziećmi i ich rodzinami w celu zapewnienia odpowiedniej opieki i wsparcia w leczeniu problemów ze wzrokiem. Wykłady teoretyczne, które omawiają najważniejsze zagadnienia związane z diagnostyką, leczeniem i profilaktyką problemów ze wzrokiem u dzieci. Ćwiczenia praktyczne i symulacje diagnostyczne, podczas których studenci nabędą umiejętności oceny wzroku u dzieci. Praca własna, w tym analiza przypadków oraz opracowywanie dokumentacji medycznej dotyczącej diagnostyki i terapii problemów ze wzrokiem u dzieci. Student na zaliczenie części praktycznej przygotowuje prezentacja przypadku oraz składa podsumowanie kart przeprowadzonych badań pacjentów wraz z podsumowaniem ilości przebadanych pacjentów pediatrycznych. W ramach pracy własnej student w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia uzyskanej wiedzy. Moduł rozwija ponadto umiejętność pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem. Moduł kończy się oceną na podstawie testu teoretycznego oraz oceny praktycznych umiejętności przeprowadzania diagnozy i leczenia problemów ze wzrokiem u dzieci.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna specyficzne potrzeby optometryczne dzieci, w tym wpływ rozwoju narządu wzroku na procesy widzenia w różnych fazach życia. [E1]
KF_W01 [3/5] W_OOD [3/5]
Posiada wiedzę na temat najczęstszych problemów ze wzrokiem u dzieci, takich jak wady refrakcji (np. krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm), amblyopia, zez oraz inne schorzenia wieku dziecięcego. [E2]
W_OOD [3/5]
Potrafi przeprowadzać diagnostykę wzroku u dzieci w różnym wieku, w tym metodami odpowiednimi do wieku i poziomu rozwoju dziecka. [E3]
KF_U04 [3/5] KF_U05 [3/5] KF_U06 [3/5]
Rozumie znaczenie wczesnej diagnostyki i interwencji w przypadku problemów ze wzrokiem u dzieci oraz zna metody korygowania wady refrakcji i innych zaburzeń widzenia. [E4]
W_OOD [3/5] KF_K05 [3/5] KF_K06 [3/5]
Ma umiejętności w zakresie monitorowania rozwoju widzenia u dzieci oraz wdrażania odpowiednich metod terapii, w tym terapii widzenia. [E5]
KF_U14 [4/5] U_OOD [4/5]
Zna zasady pracy z dziećmi i potrafi skutecznie komunikować się z małymi pacjentami oraz ich rodzicami w celu zapewnienia optymalnej opieki optometrycznej. [E6]
W_OOD [4/5] KF_K03 [4/5] KF_K05 [4/5] KF_K06 [4/5]
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7]
KF_U09 [2/5] KF_U12 [2/5]
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8]
KF_U17 [2/5] KF_K01 [2/5] KF_K02 [2/5] KF_K03 [2/5] KF_K06 [2/5] KF_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin E1 E2 E4 E7 E8
laboratorium [FZ2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie E3 E5 E6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)