Blok modułów dyplomowych III: Kontaktologia specjalistyczna Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: Blok modułów dyplomowych III: Kontaktologia specjalistyczna
Kod modułu: W4-FZ-OM-S2-4-25-11B
Kod programu: W4-S2FZ19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na zaawansowanej diagnostyce, doborze i terapii soczewek kontaktowych w trudniejszych przypadkach medycznych, takich jak choroby rogówki, astygmatyzm wysokiego stopnia, stożek rogówki, zespół suchego oka, stany pooperacyjne i inne specjalistyczne wskazania. Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie stosowania specjalistycznych soczewek, monitorowania stanu zdrowia pacjentów oraz radzenia sobie z powikłaniami wynikającymi z ich stosowania. Treści kształcenia: 1. Wykłady: o Zasady doboru soczewek w przypadkach medycznych (stożek rogówki, astygmatyzm wysokiego stopnia, zespół suchego oka). o Rodzaje soczewek specjalistycznych (np. soczewki sztywne, soczewki hybrydowe, soczewki skleralne, soczewki ortokorekcyjne, soczewki terapeutyczne, soczewki do korekcji pooperacyjnych). o Diagnostyka specjalistyczna w kontaktologii: topografia rogówki, aberrometria, techniki badania przedniego odcinka oka. o Powikłania związane z użytkowaniem soczewek w przypadkach specjalistycznych. o Metody monitorowania pacjentów z chorobami rogówki i specjalistycznymi potrzebami kontaktologicznymi. 2. Ćwiczenia laboratoryjne: o Przeprowadzanie wywiadu z pacjentem z chorobami rogówki i specjalistycznymi wskazaniami. o Diagnostyka w zaawansowanych przypadkach kontaktologicznych: pomiary topografii rogówki, aberrometria. o Dobór soczewek specjalistycznych, uwzględniając indywidualne potrzeby pacjenta (np. stożek rogówki, nieregularność rogówki, przeszczep przedni, stan po urazach). o Ocena przedniego odcinka oka w lampie szczelinowej i monitorowanie tolerancji soczewek specjalistycznych. o Monitorowanie stanu zdrowia pacjenta i reagowanie na powikłania związane z użytkowaniem soczewek. Moduł składa się z wykładów, które wprowadzają teoretyczne podstawy i zagadnienia dotyczące zaawansowanej kontaktologii, oraz ćwiczeń laboratoryjnych, podczas których studenci zdobywają praktyczne umiejętności w zakresie diagnostyki specjalistycznej, doboru soczewek ze szczególnym naciskiem na dobór w trudnych przypadkach oraz monitorowania pacjentów z powikłaniami. Na zaliczenie części praktycznej studenci przygotowują prezentację przypadku, obejmującą szczegółowy opis przeprowadzonych badań diagnostycznych i procesu doboru soczewek w trudnym przypadku klinicznym z zastosowaniem specjalistycznych soczewek kontakotlogicznych. Dodatkowo, studenci składają podsumowanie kart pacjentów, uwzględniając ilość przebadanych pacjentów kontaktologicznych. Moduł kończy się egzaminem obejmującym część teoretyczną i praktyczną, która sprawdza umiejętności związane z diagnostyką, doborem soczewek specjalistycznych oraz zarządzaniem powikłaniami.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat zaawansowanych badań diagnostycznych stosowanych w kontakolotgii, takich jak topografia rogówki, aberrometria i analiza stanu przedniego odcinka oka. [E1]
KF_W08 [4/5] W_OOD [4/5]
Student potrafi dobrać soczewki kontaktowe specjalistyczne w skomplikowanych przypadkach, takich jak keratoconus, astygmatyzm, zespół suchego oka, stany pooperacyjne oraz korekcję wzroku. [E2]
KF_U10 [4/5] KF_U12 [4/5] KF_U14 [4/5] KF_U18 [4/5]
Student potrafi rozpoznać i zarządzać powikłaniami związanymi z użytkowaniem soczewek, w tym infekcjami, zapaleniami i urazami rogówki, oraz wie, kiedy skierować pacjenta do specjalisty. [E3]
KF_U12 [4/5] KF_U14 [4/5]
Student zdobywa umiejętności w posługiwaniu się specjalistycznym sprzętem kontaktologicznym, takim jak urządzenia do pomiaru topografii rogówki i oceny tolerancji soczewek. [E4]
KF_U05 [4/5] KF_U06 [4/5]
Student ocenia potrzeby pacjenta z chorobami rogówki i dostosowuje rozwiązania kontaktologiczne, np. soczewki skleralne w stożku rogówki czy ortokorekcyjne w krótkowzroczności. [E5]
KF_U10 [4/5] KF_U12 [4/5] KF_U14 [4/5] KF_U18 [4/5]
Student przeprowadza instruktaż stosowania soczewek specjalistycznych, takich jak soczewki ortokorekcyjne, oraz informuje pacjenta o zasadach higieny i profilaktyce. [E6]
KF_W09 [3/5] KF_U05 [3/5] KF_K01 [3/5] KF_K03 [3/5] KF_K06 [3/5]
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7]
KF_U09 [4/5] KF_U12 [4/5] KF_K09 [4/5]
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8]
KF_U17 [2/5] KF_K01 [2/5] KF_K02 [2/5] KF_K03 [2/5] KF_K06 [2/5] KF_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin E1 E5 E7 E8
laboratorium [FZ2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie E2 E3 E4 E6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)