Blok modułów dyplomowych III: Kontaktologia specjalistyczna
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: | Blok modułów dyplomowych III: Kontaktologia specjalistyczna |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-OM-S2-4-25-11B |
Kod programu: | W4-S2FZ19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na zaawansowanej diagnostyce, doborze i terapii soczewek kontaktowych w trudniejszych przypadkach medycznych, takich jak choroby rogówki, astygmatyzm wysokiego stopnia, stożek rogówki, zespół suchego oka, stany pooperacyjne i inne specjalistyczne wskazania. Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie stosowania specjalistycznych soczewek, monitorowania stanu zdrowia pacjentów oraz radzenia sobie z powikłaniami wynikającymi z ich stosowania.
Treści kształcenia:
1. Wykłady:
o Zasady doboru soczewek w przypadkach medycznych (stożek rogówki, astygmatyzm wysokiego stopnia, zespół suchego oka).
o Rodzaje soczewek specjalistycznych (np. soczewki sztywne, soczewki hybrydowe, soczewki skleralne, soczewki ortokorekcyjne, soczewki terapeutyczne, soczewki do korekcji pooperacyjnych).
o Diagnostyka specjalistyczna w kontaktologii: topografia rogówki, aberrometria, techniki badania przedniego odcinka oka.
o Powikłania związane z użytkowaniem soczewek w przypadkach specjalistycznych.
o Metody monitorowania pacjentów z chorobami rogówki i specjalistycznymi potrzebami kontaktologicznymi.
2. Ćwiczenia laboratoryjne:
o Przeprowadzanie wywiadu z pacjentem z chorobami rogówki i specjalistycznymi wskazaniami.
o Diagnostyka w zaawansowanych przypadkach kontaktologicznych: pomiary topografii rogówki, aberrometria.
o Dobór soczewek specjalistycznych, uwzględniając indywidualne potrzeby pacjenta (np. stożek rogówki, nieregularność rogówki, przeszczep przedni, stan po urazach).
o Ocena przedniego odcinka oka w lampie szczelinowej i monitorowanie tolerancji soczewek specjalistycznych.
o Monitorowanie stanu zdrowia pacjenta i reagowanie na powikłania związane z użytkowaniem soczewek.
Moduł składa się z wykładów, które wprowadzają teoretyczne podstawy i zagadnienia dotyczące zaawansowanej kontaktologii, oraz ćwiczeń laboratoryjnych, podczas których studenci zdobywają praktyczne umiejętności w zakresie diagnostyki specjalistycznej, doboru soczewek ze szczególnym naciskiem na dobór w trudnych przypadkach oraz monitorowania pacjentów z powikłaniami.
Na zaliczenie części praktycznej studenci przygotowują prezentację przypadku, obejmującą szczegółowy opis przeprowadzonych badań diagnostycznych i procesu doboru soczewek w trudnym przypadku klinicznym z zastosowaniem specjalistycznych soczewek kontakotlogicznych. Dodatkowo, studenci składają podsumowanie kart pacjentów, uwzględniając ilość przebadanych pacjentów kontaktologicznych. Moduł kończy się egzaminem obejmującym część teoretyczną i praktyczną, która sprawdza umiejętności związane z diagnostyką, doborem soczewek specjalistycznych oraz zarządzaniem powikłaniami. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę na temat zaawansowanych badań diagnostycznych stosowanych w kontakolotgii, takich jak topografia rogówki, aberrometria i analiza stanu przedniego odcinka oka. [E1] |
KF_W08 [4/5] |
Student potrafi dobrać soczewki kontaktowe specjalistyczne w skomplikowanych przypadkach, takich jak keratoconus, astygmatyzm, zespół suchego oka, stany pooperacyjne oraz korekcję wzroku. [E2] |
KF_U10 [4/5] |
Student potrafi rozpoznać i zarządzać powikłaniami związanymi z użytkowaniem soczewek, w tym infekcjami, zapaleniami i urazami rogówki, oraz wie, kiedy skierować pacjenta do specjalisty. [E3] |
KF_U12 [4/5] |
Student zdobywa umiejętności w posługiwaniu się specjalistycznym sprzętem kontaktologicznym, takim jak urządzenia do pomiaru topografii rogówki i oceny tolerancji soczewek. [E4] |
KF_U05 [4/5] |
Student ocenia potrzeby pacjenta z chorobami rogówki i dostosowuje rozwiązania kontaktologiczne, np. soczewki skleralne w stożku rogówki czy ortokorekcyjne w krótkowzroczności. [E5] |
KF_U10 [4/5] |
Student przeprowadza instruktaż stosowania soczewek specjalistycznych, takich jak soczewki ortokorekcyjne, oraz informuje pacjenta o zasadach higieny i profilaktyce. [E6] |
KF_W09 [3/5] |
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7] |
KF_U09 [4/5] |
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8] |
KF_U17 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |