Blok modułów dyplomowych II: Optometria geriatryczna i pomoce wzrokowe
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: | Blok modułów dyplomowych II: Optometria geriatryczna i pomoce wzrokowe |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-OM-S2-3-25-08C |
Kod programu: | W4-S2FZ19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na specyfice optometrii geriatrycznej, obejmując diagnostykę oraz dobór odpowiednich pomocy wzrokowych dla osób starszych. Celem jest wykształcenie umiejętności związanych z diagnozowaniem i zarządzaniem problemami ze wzrokiem u pacjentów w podeszłym wieku oraz wsparcie w doborze odpowiednich pomocy wzrokowych, które poprawiają jakość życia tych pacjentów.
Treści kształcenia:
1. Optometria geriatryczna:
o Zmiany w układzie optycznym oka w procesie starzenia (np. presbiopia, zmiany w soczewce).
o Choroby związane z wiekiem, takie jak zaćma, AMD, jaskra.
o Wpływ chorób ogólnoustrojowych (np. cukrzyca, nadciśnienie) na narząd wzroku w starszym wieku.
2. Ocena wzroku u osób starszych:
o Przeprowadzanie dokładnej diagnostyki wzroku w kontekście wieku.
o Metody oceny funkcji wzrokowych i dostosowanie testów do potrzeb pacjentów geriatrycznych.
3. Pomoce wzrokowe:
o Dobór odpowiednich okularów, soczewek kontaktowych, pomocy optycznych.
o Technologie wspomagające widzenie, np. lupy, powiększalniki, urządzenia elektroniczne.
4. Rehabilitacja wzroku:
o Techniki rehabilitacyjne dla pacjentów z uszkodzeniami wzroku związanymi z wiekiem.
o Praca z pacjentami, którzy wymagają dostosowania do życia z ograniczoną zdolnością widzenia.
5. Aspekty psychospołeczne opieki nad osobami starszymi z problemami ze wzrokiem:
o Psychologiczne aspekty utraty wzroku i wspieranie pacjentów w adaptacji do zmieniającej się zdolności widzenia.
Moduł ma formę zajęć wykładowych i ćwiczeń laboratoryjnych. Zajęcia wykładowe, które wprowadzają teoretyczne podstawy i zagadnienia dotyczące optometrii geriatrycznej oraz doboru pomocy wzrokowych. Zajęcia laboratoryjne, podczas których studenci zdobywają praktyczne umiejętności w zakresie oceny wzroku pacjentów geriatrycznych oraz doboru odpowiednich pomocy wzrokowych.
W ramach pracy własnej student w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia uzyskanej wiedzy. Moduł rozwija ponadto umiejętność pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem.
Po wykonaniu badań i doborze pomocy wzrokowych, student przygotowuje prezentację przypadku oraz składa podsumowanie kart przeprowadzonych badań pacjentów, wraz z podsumowaniem ilości przebadanych pacjentów.
Moduł kończy się oceną na podstawie testu oraz praktycznej demonstracji umiejętności doboru pomocy wzrokowych dla pacjentów geriatrycznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę na temat specyficznych potrzeb optometrycznych osób starszych, w tym wpływu procesów starzenia na narząd wzroku. [E1] |
W_OOD [2/5] |
Zna najczęstsze problemy ze wzrokiem u osób starszych, takie jak presbiopia, zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej (AMD), jaskra i inne schorzenia związane z wiekiem. [E2] |
W_OOD [2/5] |
Potrafi przeprowadzić dokładną ocenę wzroku pacjentów geriatrycznych, uwzględniając zmiany związane z wiekiem i chorobami współistniejącymi. [E3] |
KF_U04 [3/5] |
Potrafi dokonać doboru odpowiednich pomocy wzrokowych, w tym soczewek, okularów oraz urządzeń wspomagających. [E4] |
KF_U18 [4/5] |
Rozumie zasady rehabilitacji wzroku u osób starszych oraz metody poprawy jakości życia pacjentów z problemami ze wzrokiem. [E5] |
KF_K01 [4/5] |
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E6] |
KF_U09 [2/5] |
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E7] |
KF_U17 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |