Blok modułów dyplomowych II: Optometria geriatryczna i pomoce wzrokowe Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: Blok modułów dyplomowych II: Optometria geriatryczna i pomoce wzrokowe
Kod modułu: W4-FZ-OM-S2-3-25-08C
Kod programu: W4-S2FZ19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na specyfice optometrii geriatrycznej, obejmując diagnostykę oraz dobór odpowiednich pomocy wzrokowych dla osób starszych. Celem jest wykształcenie umiejętności związanych z diagnozowaniem i zarządzaniem problemami ze wzrokiem u pacjentów w podeszłym wieku oraz wsparcie w doborze odpowiednich pomocy wzrokowych, które poprawiają jakość życia tych pacjentów. Treści kształcenia: 1. Optometria geriatryczna: o Zmiany w układzie optycznym oka w procesie starzenia (np. presbiopia, zmiany w soczewce). o Choroby związane z wiekiem, takie jak zaćma, AMD, jaskra. o Wpływ chorób ogólnoustrojowych (np. cukrzyca, nadciśnienie) na narząd wzroku w starszym wieku. 2. Ocena wzroku u osób starszych: o Przeprowadzanie dokładnej diagnostyki wzroku w kontekście wieku. o Metody oceny funkcji wzrokowych i dostosowanie testów do potrzeb pacjentów geriatrycznych. 3. Pomoce wzrokowe: o Dobór odpowiednich okularów, soczewek kontaktowych, pomocy optycznych. o Technologie wspomagające widzenie, np. lupy, powiększalniki, urządzenia elektroniczne. 4. Rehabilitacja wzroku: o Techniki rehabilitacyjne dla pacjentów z uszkodzeniami wzroku związanymi z wiekiem. o Praca z pacjentami, którzy wymagają dostosowania do życia z ograniczoną zdolnością widzenia. 5. Aspekty psychospołeczne opieki nad osobami starszymi z problemami ze wzrokiem: o Psychologiczne aspekty utraty wzroku i wspieranie pacjentów w adaptacji do zmieniającej się zdolności widzenia. Moduł ma formę zajęć wykładowych i ćwiczeń laboratoryjnych. Zajęcia wykładowe, które wprowadzają teoretyczne podstawy i zagadnienia dotyczące optometrii geriatrycznej oraz doboru pomocy wzrokowych. Zajęcia laboratoryjne, podczas których studenci zdobywają praktyczne umiejętności w zakresie oceny wzroku pacjentów geriatrycznych oraz doboru odpowiednich pomocy wzrokowych. W ramach pracy własnej student w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia uzyskanej wiedzy. Moduł rozwija ponadto umiejętność pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem. Po wykonaniu badań i doborze pomocy wzrokowych, student przygotowuje prezentację przypadku oraz składa podsumowanie kart przeprowadzonych badań pacjentów, wraz z podsumowaniem ilości przebadanych pacjentów. Moduł kończy się oceną na podstawie testu oraz praktycznej demonstracji umiejętności doboru pomocy wzrokowych dla pacjentów geriatrycznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat specyficznych potrzeb optometrycznych osób starszych, w tym wpływu procesów starzenia na narząd wzroku. [E1]
W_OOD [2/5]
Zna najczęstsze problemy ze wzrokiem u osób starszych, takie jak presbiopia, zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej (AMD), jaskra i inne schorzenia związane z wiekiem. [E2]
W_OOD [2/5]
Potrafi przeprowadzić dokładną ocenę wzroku pacjentów geriatrycznych, uwzględniając zmiany związane z wiekiem i chorobami współistniejącymi. [E3]
KF_U04 [3/5] KF_U05 [3/5] KF_U06 [3/5]
Potrafi dokonać doboru odpowiednich pomocy wzrokowych, w tym soczewek, okularów oraz urządzeń wspomagających. [E4]
KF_U18 [4/5] U_OOD [4/5]
Rozumie zasady rehabilitacji wzroku u osób starszych oraz metody poprawy jakości życia pacjentów z problemami ze wzrokiem. [E5]
KF_K01 [4/5] KF_K06 [4/5]
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E6]
KF_U09 [2/5] KF_U12 [2/5]
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E7]
KF_U17 [2/5] KF_K01 [2/5] KF_K02 [2/5] KF_K03 [2/5] KF_K06 [2/5] KF_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin E1 E2 E5 E6 E7
laboratorium [FZ2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie E3 E4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)