Blok modułów dyplomowych II: Widzenie obuoczne cz. 2
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: | Blok modułów dyplomowych II: Widzenie obuoczne cz. 2 |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-OM-S2-3-25-08A |
Kod programu: | W4-S2FZ19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł kształcenia koncentruje się na zgłębieniu wiedzy dotyczącej podstaw choroby zezowej, stanów adaptacyjnych do niej, niedowidzenia oraz postępowania w zaawansowanych zaburzeniach widzenia obuocznego. Studenci poznają podział i charakterystykę nieprawidłowego ustawienia osi widzenia, w tym forie, tropie i mikrotropię, a także uczą się metod oceny osi widzenia, zarówno subiektywnych, jak i obiektywnych. Szczegółowo omawiane są zezy porażenne, w tym porażenia nerwu III, IV i VI.
Moduł obejmuje również stany adaptacyjne do choroby zezowej, takie jak jednooczne następstwa (niedowidzenie, ekscentryczna fiksacja) i obuoczne następstwa (tłumienie, nieprawidłowa korespondencja siatkówkowa), a także metody pomiarowe tych stanów. Duży nacisk kładziony jest na niedowidzenie, jego charakterystykę, teorie powstania, następstwa niepowodzenia oraz następstwa motoryczne i sensoryczne, wraz z metodami pomiarowymi.
W końcowej części modułu studenci zdobywają wiedzę na temat postępowania w zaawansowanych zaburzeniach widzenia obuocznego, w tym postępowania w chorobie zezowej (korekcja, terapia, metody zabiegowe), niedowidzeniu (korekcja, obturacja, penalizacja, schematy postępowania) oraz zezach porażennych i pourazowych (korekcja, terapia, metody zabiegowe). Celem modułu jest rozwinięcie u studentów kompleksowej wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie diagnostyki i leczenia choroby zezowej oraz niedowidzenia, przygotowując ich do skutecznej pracy z pacjentami z tymi zaburzeniami.
Moduł rozwija umiejętność samodzielnego uczenia się, zdobywania wiedzy oraz pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem.
Kurs będzie składał się z wykładów wprowadzających i ćwiczeń laboratoryjnych.
Treści kształcenia:
1. Podstawy choroby zezowej:
• podział i charakterystyka nieprawidłowego ustawienia osi widzenia,
• metody oceny osi widzenia (subiektywne i obiektywne),
• zezy porażenne (porażenie nerwu III, IV, VI, inne),
• metody pomiarowe różnych typów zeza.
2. Stany adaptacyjne do choroby zezowej:
• jednooczne następstwa choroby zezowej (niedowidzenie, ekscentryczna fiksacja),
• obuoczne następstwa choroby zezowej (tłumienie, nieprawidłowa korespondencja siatkówkowa),
• metody pomiarowe stanów adaptacyjnych choroby zezowej.
3. Niedowidzenie
• charakterystyka niedowidzenia: teorie powstania,
• następstwa niedowidzenia: ostrość wzroku, kontrast, efekt stłoczenia,
• następstwa motoryczne i sensoryczne niedowidzenia,
• metody pomiarowe.
4. Postępowanie w zaawansowanych zaburzeniach widzenia obuocznego:
• postępowanie w chorobie zezowej: korekcja, terapia, metody zabiegowe,
• postępowanie w niedowidzeniu: korekcja, obturacja, penalizacja, schematy postępowania,
• postępowanie w zezach porażennych i pourazowych: korekcja, terapia, metody zabiegowe.
Podczas wykładów studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z różnymi metodami diagnostyki i terapii zaburzeń zezowych oraz towarzyszących im stanów adaptacyjnych.
Podczas pracy laboratoryjnej poznają praktyczne aspekty różnych technik pomiarowych wraz z interpretacją ich wyników oraz łączenia wyników w celu uzyskania diagnozy stanu widzenia obuocznego.
W ramach pracy własnej student w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia uzyskanej wiedzy. Moduł rozwija ponadto umiejętność pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem.
Po wykonaniu zajęć laboratoryjnych student przedstawia sprawozdanie zawierające skrócone teoretyczne wprowadzenie do problemu; przyjętą metodologię, opis badania, analizę i omówienie wyników w odniesieniu do norm. Student na zaliczenie części praktycznej przygotowuje prezentacja przypadku. Student na zaliczenie części praktycznej przygotowuje prezentacja przypadku oraz składa podsumowanie kart przeprowadzonych badań.
Egzamin końcowy obejmuje część teoretyczną i praktyczną, sprawdzającą znajomość wybranych procedur optometrycznych oraz umiejętność ich prawidłowego wykonania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie kluczowe pojęcia związane z chorobą zezową oraz stanami adaptacyjnymi. [E1] |
W_OOD [3/5] |
Student zna proces niedowidzenia, jego teorie powstania oraz potrafi rozpoznać zaburzenia związane z tym stanem. [E2] |
W_OOD [3/5] |
Student rozumie zasady działania osi widzenia oraz potrafi wykryć i rozpoznać zaburzenia ustawienia oczu, takie jak forie, tropie i mikrotropię. [E3] |
W_OOD [3/5] |
Student potrafi przeprowadzić diagnostykę choroby zezowej i poprawnie interpretować wyniki pomiarów. [E4] |
KF_U04 [3/5] |
Student potrafi wdrożyć metody terapeutyczne w leczeniu choroby zezowej oraz niedowidzenia, w tym korekcję, terapię i metody zabiegowe. [E5] |
KF_U12 [3/5] |
Student skutecznie współpracuje z zespołem i formułuje zalecenia terapeutyczne w zakresie choroby zezowej oraz niedowidzenia. [E6] |
KF_K03 [4/5] |
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7] |
KF_U09 [2/5] |
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8] |
KF_U17 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |