Blok modułów dyplomowych II: Widzenie obuoczne cz. 2 Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: Blok modułów dyplomowych II: Widzenie obuoczne cz. 2
Kod modułu: W4-FZ-OM-S2-3-25-08A
Kod programu: W4-S2FZ19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł kształcenia koncentruje się na zgłębieniu wiedzy dotyczącej podstaw choroby zezowej, stanów adaptacyjnych do niej, niedowidzenia oraz postępowania w zaawansowanych zaburzeniach widzenia obuocznego. Studenci poznają podział i charakterystykę nieprawidłowego ustawienia osi widzenia, w tym forie, tropie i mikrotropię, a także uczą się metod oceny osi widzenia, zarówno subiektywnych, jak i obiektywnych. Szczegółowo omawiane są zezy porażenne, w tym porażenia nerwu III, IV i VI. Moduł obejmuje również stany adaptacyjne do choroby zezowej, takie jak jednooczne następstwa (niedowidzenie, ekscentryczna fiksacja) i obuoczne następstwa (tłumienie, nieprawidłowa korespondencja siatkówkowa), a także metody pomiarowe tych stanów. Duży nacisk kładziony jest na niedowidzenie, jego charakterystykę, teorie powstania, następstwa niepowodzenia oraz następstwa motoryczne i sensoryczne, wraz z metodami pomiarowymi. W końcowej części modułu studenci zdobywają wiedzę na temat postępowania w zaawansowanych zaburzeniach widzenia obuocznego, w tym postępowania w chorobie zezowej (korekcja, terapia, metody zabiegowe), niedowidzeniu (korekcja, obturacja, penalizacja, schematy postępowania) oraz zezach porażennych i pourazowych (korekcja, terapia, metody zabiegowe). Celem modułu jest rozwinięcie u studentów kompleksowej wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie diagnostyki i leczenia choroby zezowej oraz niedowidzenia, przygotowując ich do skutecznej pracy z pacjentami z tymi zaburzeniami. Moduł rozwija umiejętność samodzielnego uczenia się, zdobywania wiedzy oraz pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem. Kurs będzie składał się z wykładów wprowadzających i ćwiczeń laboratoryjnych. Treści kształcenia: 1. Podstawy choroby zezowej: • podział i charakterystyka nieprawidłowego ustawienia osi widzenia, • metody oceny osi widzenia (subiektywne i obiektywne), • zezy porażenne (porażenie nerwu III, IV, VI, inne), • metody pomiarowe różnych typów zeza. 2. Stany adaptacyjne do choroby zezowej: • jednooczne następstwa choroby zezowej (niedowidzenie, ekscentryczna fiksacja), • obuoczne następstwa choroby zezowej (tłumienie, nieprawidłowa korespondencja siatkówkowa), • metody pomiarowe stanów adaptacyjnych choroby zezowej. 3. Niedowidzenie • charakterystyka niedowidzenia: teorie powstania, • następstwa niedowidzenia: ostrość wzroku, kontrast, efekt stłoczenia, • następstwa motoryczne i sensoryczne niedowidzenia, • metody pomiarowe. 4. Postępowanie w zaawansowanych zaburzeniach widzenia obuocznego: • postępowanie w chorobie zezowej: korekcja, terapia, metody zabiegowe, • postępowanie w niedowidzeniu: korekcja, obturacja, penalizacja, schematy postępowania, • postępowanie w zezach porażennych i pourazowych: korekcja, terapia, metody zabiegowe. Podczas wykładów studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z różnymi metodami diagnostyki i terapii zaburzeń zezowych oraz towarzyszących im stanów adaptacyjnych. Podczas pracy laboratoryjnej poznają praktyczne aspekty różnych technik pomiarowych wraz z interpretacją ich wyników oraz łączenia wyników w celu uzyskania diagnozy stanu widzenia obuocznego. W ramach pracy własnej student w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia uzyskanej wiedzy. Moduł rozwija ponadto umiejętność pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem. Po wykonaniu zajęć laboratoryjnych student przedstawia sprawozdanie zawierające skrócone teoretyczne wprowadzenie do problemu; przyjętą metodologię, opis badania, analizę i omówienie wyników w odniesieniu do norm. Student na zaliczenie części praktycznej przygotowuje prezentacja przypadku. Student na zaliczenie części praktycznej przygotowuje prezentacja przypadku oraz składa podsumowanie kart przeprowadzonych badań. Egzamin końcowy obejmuje część teoretyczną i praktyczną, sprawdzającą znajomość wybranych procedur optometrycznych oraz umiejętność ich prawidłowego wykonania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie kluczowe pojęcia związane z chorobą zezową oraz stanami adaptacyjnymi. [E1]
W_OOD [3/5]
Student zna proces niedowidzenia, jego teorie powstania oraz potrafi rozpoznać zaburzenia związane z tym stanem. [E2]
W_OOD [3/5]
Student rozumie zasady działania osi widzenia oraz potrafi wykryć i rozpoznać zaburzenia ustawienia oczu, takie jak forie, tropie i mikrotropię. [E3]
W_OOD [3/5] KF_U04 [3/5] KF_U05 [3/5] KF_U06 [3/5]
Student potrafi przeprowadzić diagnostykę choroby zezowej i poprawnie interpretować wyniki pomiarów. [E4]
KF_U04 [3/5] KF_U05 [3/5] KF_U06 [3/5] KF_U11 [3/5] KF_U14 [3/5] KF_U15 [3/5]
Student potrafi wdrożyć metody terapeutyczne w leczeniu choroby zezowej oraz niedowidzenia, w tym korekcję, terapię i metody zabiegowe. [E5]
KF_U12 [3/5] KF_U14 [3/5] KF_U18 [3/5] U_OOD [3/5]
Student skutecznie współpracuje z zespołem i formułuje zalecenia terapeutyczne w zakresie choroby zezowej oraz niedowidzenia. [E6]
KF_K03 [4/5] KF_K04 [4/5] KF_K05 [4/5] KF_K06 [4/5]
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7]
KF_U09 [2/5] KF_U12 [2/5]
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8]
KF_U17 [2/5] KF_K01 [2/5] KF_K02 [2/5] KF_K03 [2/5] KF_K06 [2/5] KF_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin E1 E2 E3 E7 E8
laboratorium [FZ2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie E4 E5 E6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)