Blok modułów dyplomowych I: Widzenie obuoczne cz. 1
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: | Blok modułów dyplomowych I: Widzenie obuoczne cz. 1 |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-OM-S2-2-25-05G |
Kod programu: | W4-S2FZ19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł kształcenia koncentruje się na kompleksowym zgłębianiu zagadnień związanych z widzeniem obuocznym, anatomią i fizjologią mięśni okoruchowych oraz niezezowymi zaburzeniami widzenia obuocznego. W ramach modułu studenci zdobywają dogłębną wiedzę na temat podstaw widzenia obuocznego, obejmujących jednoczesną percepcję, fuzję motoryczną i sensoryczną oraz widzenie stereoskopowe.
Analizowane są również szczegółowo anatomia i fizjologia mięśni okoruchowych, z uwzględnieniem fiksacji, ruchów jednoocznych i obuocznych, takich jak wersje, wergencje i sakady. Istotnym elementem modułu jest także omówienie niezezowych zaburzeń widzenia obuocznego, w tym zaburzeń akomodacji (niedostateczna, niesprawna, ociężała, nadmierna akomodacja, spazm), zaburzeń wergencji (niedostateczna i nadmierna konwergencja, niedostateczna i nadmierna dywergencja, podstawowa ezoforia, podstawowa egzoforia), zaburzeń okulomotorycznych oraz różnic fiksacji.
Celem modułu jest rozwinięcie u studentów umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i zrozumienia mechanizmów widzenia obuocznego oraz jego zaburzeń, co stanowi solidną podstawę do pracy w dziedzinach związanych z optometrią, okulistyką lub rehabilitacją wzroku.
Moduł rozwija umiejętność samodzielnego uczenia się, zdobywania wiedzy oraz pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem.
Kurs będzie składał się z wykładów wprowadzających i ćwiczeń laboratoryjnych.
Treści kształcenia:
1. Podstawy widzenia obuocznego
• jednoczesna percepcja,
• fuzja: motoryczna i sensoryczna,
• widzenie stereoskopowe
2. Anatomia i fizjologia mięśni okoruchowych
• anatomia i fizjologia mięśni okoruchowych,
• fiksacja,
• ruchu jednooczne
• ruchy obuoczne: wersje, wergencję, sakkady
3. Niezezowe zaburzenia widzenia obuocznego
• zaburzenia akomodacji: niedostateczna akomodacji, niesprawna akomodacja, ociężała akomodacja, nadmierna akomodacja, spazm
• zaburzenia wergencji wg Duana-White: niedostateczna konwergencja, nadmierna konwergencja, niedostateczna dywergencja, niedostateczna dywergencja, podstawowa ezoforia, podstawowa exoforia
• zaburzenia okulomotoryczne,
• różnice fiksacji,
4. Postępowanie w zaburzeniach widzenia obuocznego:
• postępowanie w zaburzeniach akomodacji: korekcja, terapia
• postępowanie w zaburzeniach wergencyjnych: korekcja, terapia
• postępowanie w zaburzeniach okulomotorycznych: korekcja, terapia
Podczas wykładów studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z różnymi metodami diagnostyki i terapii zaburzeń akomodacyjnych i wergencyjnych, niezezowych.
Podczas pracy laboratoryjnej poznają praktyczne aspekty różnych technik pomiarowych wraz z interpretacją ich wyników oraz łączenia wyników w celu uzyskania diagnozy stanu widzenia obuocznego.
W ramach pracy własnej student w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia uzyskanej wiedzy. Moduł rozwija ponadto umiejętność pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem.
Po wykonaniu zajęć laboratoryjnych student przedstawia sprawozdanie zawierające skrócone teoretyczne wprowadzenie do problemu; przyjętą metodologię, opis badania, analizę i omówienie wyników w odniesieniu do norm. Student na zaliczenie części praktycznej przygotowuje prezentacja przypadku oraz składa podsumowanie kart przeprowadzonych badań.
Egzamin końcowy obejmuje część teoretyczną i praktyczną, sprawdzającą znajomość wybranych procedur optometrycznych oraz umiejętność ich prawidłowego wykonania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie kluczowe pojęcia związane z procesem widzenia obuocznego oraz systemem wergencyjnym. [E1] |
W_OOD [3/5] |
Student zna i rozumie proces akomodacji i jej zmiany związane z wiekiem a także potrafi wykryć i rozpoznać zaburzenia akomodacji. [E2] |
W_OOD [3/5] |
Student zna i rozumie zasadę działania mięśni okoruchowych i potrafi wykryć i rozpoznać zaburzenia okulomotoryczne. [E3] |
W_OOD [4/5] |
Student potrafi przeprowadzić diagnostykę zaburzeń widzenia obuocznego i poprawnie interpretować wyniki. [E4] |
KF_U04 [3/5] |
Student potrafi wdrożyć metody terapeutyczne w leczeniu zaburzeń widzenia obuocznego, w tym ćwiczenia i korekcję okularową. [E5] |
KF_U12 [3/5] |
Student skutecznie współpracuje z zespołem i formułuje zalecenia terapeutyczne w zakresie widzenia obuocznego. [E6] |
KF_K03 [3/5] |
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7] |
KF_U09 [2/5] |
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8] |
KF_U17 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |