Blok modułów dyplomowych I: Widzenie obuoczne cz. 1 Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: Blok modułów dyplomowych I: Widzenie obuoczne cz. 1
Kod modułu: W4-FZ-OM-S2-2-25-05G
Kod programu: W4-S2FZ19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł kształcenia koncentruje się na kompleksowym zgłębianiu zagadnień związanych z widzeniem obuocznym, anatomią i fizjologią mięśni okoruchowych oraz niezezowymi zaburzeniami widzenia obuocznego. W ramach modułu studenci zdobywają dogłębną wiedzę na temat podstaw widzenia obuocznego, obejmujących jednoczesną percepcję, fuzję motoryczną i sensoryczną oraz widzenie stereoskopowe. Analizowane są również szczegółowo anatomia i fizjologia mięśni okoruchowych, z uwzględnieniem fiksacji, ruchów jednoocznych i obuocznych, takich jak wersje, wergencje i sakady. Istotnym elementem modułu jest także omówienie niezezowych zaburzeń widzenia obuocznego, w tym zaburzeń akomodacji (niedostateczna, niesprawna, ociężała, nadmierna akomodacja, spazm), zaburzeń wergencji (niedostateczna i nadmierna konwergencja, niedostateczna i nadmierna dywergencja, podstawowa ezoforia, podstawowa egzoforia), zaburzeń okulomotorycznych oraz różnic fiksacji. Celem modułu jest rozwinięcie u studentów umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i zrozumienia mechanizmów widzenia obuocznego oraz jego zaburzeń, co stanowi solidną podstawę do pracy w dziedzinach związanych z optometrią, okulistyką lub rehabilitacją wzroku. Moduł rozwija umiejętność samodzielnego uczenia się, zdobywania wiedzy oraz pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem. Kurs będzie składał się z wykładów wprowadzających i ćwiczeń laboratoryjnych. Treści kształcenia: 1. Podstawy widzenia obuocznego • jednoczesna percepcja, • fuzja: motoryczna i sensoryczna, • widzenie stereoskopowe 2. Anatomia i fizjologia mięśni okoruchowych • anatomia i fizjologia mięśni okoruchowych, • fiksacja, • ruchu jednooczne • ruchy obuoczne: wersje, wergencję, sakkady 3. Niezezowe zaburzenia widzenia obuocznego • zaburzenia akomodacji: niedostateczna akomodacji, niesprawna akomodacja, ociężała akomodacja, nadmierna akomodacja, spazm • zaburzenia wergencji wg Duana-White: niedostateczna konwergencja, nadmierna konwergencja, niedostateczna dywergencja, niedostateczna dywergencja, podstawowa ezoforia, podstawowa exoforia • zaburzenia okulomotoryczne, • różnice fiksacji, 4. Postępowanie w zaburzeniach widzenia obuocznego: • postępowanie w zaburzeniach akomodacji: korekcja, terapia • postępowanie w zaburzeniach wergencyjnych: korekcja, terapia • postępowanie w zaburzeniach okulomotorycznych: korekcja, terapia Podczas wykładów studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z różnymi metodami diagnostyki i terapii zaburzeń akomodacyjnych i wergencyjnych, niezezowych. Podczas pracy laboratoryjnej poznają praktyczne aspekty różnych technik pomiarowych wraz z interpretacją ich wyników oraz łączenia wyników w celu uzyskania diagnozy stanu widzenia obuocznego. W ramach pracy własnej student w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia uzyskanej wiedzy. Moduł rozwija ponadto umiejętność pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się z otoczeniem. Po wykonaniu zajęć laboratoryjnych student przedstawia sprawozdanie zawierające skrócone teoretyczne wprowadzenie do problemu; przyjętą metodologię, opis badania, analizę i omówienie wyników w odniesieniu do norm. Student na zaliczenie części praktycznej przygotowuje prezentacja przypadku oraz składa podsumowanie kart przeprowadzonych badań. Egzamin końcowy obejmuje część teoretyczną i praktyczną, sprawdzającą znajomość wybranych procedur optometrycznych oraz umiejętność ich prawidłowego wykonania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie kluczowe pojęcia związane z procesem widzenia obuocznego oraz systemem wergencyjnym. [E1]
W_OOD [3/5]
Student zna i rozumie proces akomodacji i jej zmiany związane z wiekiem a także potrafi wykryć i rozpoznać zaburzenia akomodacji. [E2]
W_OOD [3/5] KF_U05 [3/5] KF_U06 [3/5] U_OOD [3/5]
Student zna i rozumie zasadę działania mięśni okoruchowych i potrafi wykryć i rozpoznać zaburzenia okulomotoryczne. [E3]
W_OOD [4/5] KF_U06 [4/5] KF_U18 [4/5] U_OOD [4/5]
Student potrafi przeprowadzić diagnostykę zaburzeń widzenia obuocznego i poprawnie interpretować wyniki. [E4]
KF_U04 [3/5] KF_U05 [3/5] KF_U06 [3/5] KF_U11 [3/5] KF_U14 [3/5] KF_U15 [3/5]
Student potrafi wdrożyć metody terapeutyczne w leczeniu zaburzeń widzenia obuocznego, w tym ćwiczenia i korekcję okularową. [E5]
KF_U12 [3/5] KF_U14 [3/5] KF_U18 [3/5] U_OOD [3/5]
Student skutecznie współpracuje z zespołem i formułuje zalecenia terapeutyczne w zakresie widzenia obuocznego. [E6]
KF_K03 [3/5] KF_K04 [3/5] KF_K05 [3/5] KF_K06 [3/5]
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7]
KF_U09 [2/5] KF_U12 [2/5]
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8]
KF_U17 [2/5] KF_K01 [2/5] KF_K02 [2/5] KF_K03 [2/5] KF_K06 [2/5] KF_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin E1 E2 E3 E7 E8
laboratorium [FZ2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie E4 E5 E6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)