Blok modułów dyplomowych I: Biologia i biochemia układu wzrokowego Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: Blok modułów dyplomowych I: Biologia i biochemia układu wzrokowego
Kod modułu: W4-FZ-OM-S2-2-25-05E
Kod programu: W4-S2FZ19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na kształceniu w zakresie biologii i biochemii układu wzrokowego, obejmując zagadnienia związane z funkcjonowaniem oka, procesami zachodzącymi w układzie wzrokowym oraz mechanizmami biochemicznymi i neurobiologicznymi związanymi z widzeniem. Uczestnicy modułu zdobywają wiedzę na temat struktury oka, fizjologii układu wzrokowego, biochemicznych procesów związanych z widzeniem oraz przetwarzania bodźców wzrokowych przez układ nerwowy. Zajęcia laboratoryjne umożliwiają praktyczne zastosowanie tej wiedzy, obejmując eksperymenty związane z oceną wpływu różnych czynników na komórki układu wzrokowego oraz analizą preparatów histologicznych. Treści kształcenia: 1. Anatomia oka – struktura oka, w tym rogówka, soczewka, siatkówka, naczyniówka, ciało szkliste, oraz nerw wzrokowy. 2. Fizjologia układu wzrokowego – procesy zachodzące w oku, jak załamanie światła, percepcja kolorów, akomodacja, oraz mechanizmy przekazywania bodźców świetlnych do mózgu. 3. Biochemia układu wzrokowego – związki chemiczne i enzymy biorące udział w procesie widzenia, takie jak rodopsyna w komórkach fotoreceptorowych, oraz rola witamin (np. witamina A). 4. Mechanizmy neurobiologiczne – jak impuls wzrokowy jest przetwarzany przez układ nerwowy, od fotoreceptorów w siatkówce po analizę w korze wzrokowej mózgu. 5. Choroby i zaburzenia wzroku – w tym degeneracja siatkówki, jaskra, zaćma, oraz nowotwory związane z układem wzrokowym. Moduł ma formę wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych. Podczas wykładu studenci zapoznają się z teoretycznymi aspektami biologii i biochemii układu wzrokowego. Zajęcia laboratoryjne pozwalają na zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie analizy wpływu różnych czynników na układ wzrokowy, w tym: 1. Ocena wpływu aksorbinianu na stres oksydacyjny i żywotność komórek. 2. Analiza uszkodzeń DNA wywołanych promieniowaniem UV. 3. Ocena reakcji komórek na czynniki prozapalne – analiza ekspresji genów. 4. Ocena preparatów histologicznych oka. Po wykonaniu eksperymentu student przedstawia sprawozdanie, które podlega ocenie i zawiera teoretyczne wprowadzenie do problemu, metodologię, opis badania, analizę wyników oraz ich interpretację. Aby uzyskać pozytywne zaliczenie, student musi przedstawić dobrze opracowane sprawozdanie, wykazując poprawność wykonania eksperymentu oraz zdolność do analizy wyników i wyciągania wniosków. Moduł kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie testu lub pracy zaliczeniowej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę na temat anatomii i fizjologii układu wzrokowego, w tym struktury oka i mechanizmów odpowiadających za proces widzenia, takich jak załamanie światła, akomodacja oraz percepcja kolorów. [E1]
KF_W02 [4/5] W_OOD [4/5]
Zna mechanizmy biochemiczne związane z widzeniem, w tym rolę rodopsyny i innych związków chemicznych oraz enzymów w procesach zachodzących w komórkach fotoreceptorowych. [E2]
W_OOD [4/5]
Rozumie neurobiologiczne podstawy przetwarzania impulsów wzrokowych – od fotoreceptorów w siatkówce do analizy sygnałów wzrokowych w korze wzrokowej mózgu. [E3]
W_OOD [3/5]
Potrafi przeprowadzać eksperymenty laboratoryjne z zakresu biologii i biochemii układów wzrokowego. [E4]
KF_U05 [3/5] KF_U06 [3/5]
Potrafi analizować i interpretować wyniki eksperymentów laboratoryjnych, wyciągać wnioski na temat funkcjonowania układu wzrokowego i jego reakcji na różne czynniki. [E5]
KF_U07 [3/5] KF_U08 [3/5] KF_U11 [3/5] KF_U15 [3/5]
Zna podstawy etyczne pracy badawczej w kontekście biologii i biochemii układu wzrokowego oraz przestrzega zasad etyki zawodowej przy realizacji eksperymentów i badań laboratoryjnych. [E6]
W_OOD [3/5] KF_K05 [3/5]
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7]
KF_U09 [4/5] KF_U12 [4/5]
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8]
KF_U17 [2/5] KF_K01 [2/5] KF_K02 [2/5] KF_K03 [2/5] KF_K06 [2/5] KF_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie E1 E2 E3 E6 E7 E8
laboratorium [FZ2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie E4 E5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)