Blok modułów dyplomowych I: Fizjologia i patologia narządu wzroku
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: | Blok modułów dyplomowych I: Fizjologia i patologia narządu wzroku |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-OM-S2-2-25-05D |
Kod programu: | W4-S2FZ19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na kształceniu w zakresie fizjologii i patologii narządu wzroku, w tym na mechanizmach funkcjonowania oka oraz chorobach, które mogą zaburzać jego działanie. Ponadto, moduł uwzględnia diagnostykę oraz metody leczenia najczęstszych chorób oczu, dając studentom podstawy do rozumienia roli optometrysty w rozpoznawaniu przyczyn problemów ze wzrokiem. Na wykładach szczegółowo omawiane będą przyczyny, mechanizmy i skutki powstawania zaburzeń prowadzących do chorób narządu wzroku.
Treści kształcenia:
1. 1. Fizjologia narządu wzroku:
• Budowa oka i rola układu optycznego w widzeniu.
• Mechanizmy refrakcji, adaptacji, akomodacji i konwergencji.
• Funkcjonowanie siatkówki, przetwarzanie bodźców świetlnych przez fotoreceptory.
• Przewodzenie impulsów wzrokowych.
• Regulacja ciśnienia wewnątrzgałkowego.
2. 2. Patologia narządu wzroku:
• Wady wrodzone narządu wzroku.
• Choroby aparatu ochronnego oka.
• Choroby rogówki.
• Choroby soczewki.
• Choroby błony naczyniowej.
• Jaskra i inne neuropatie wzrokowe.
• Choroby siatkówki.
• Zaburzenia narządu wzroku w przebiegu chorób ogólnoustrojowych.
3. 3. Diagnostyka chorób narządu wzroku:
• Badania podstawowe: ostrość wzroku, reakcje źrenic, ruchomość gałek, badanie refrakcji, badanie przedniego i tylnego segmentu oka w lampie szczelinowej, ciśnienie wewnątrzgałkowe, pole widzenia.
• Wybrane badania specjalistyczne: aberrometria, mikroskopia lustrzana, topografia rogówki, OCT, badania elektrofizjologiczne.
4. Leczenie chorób oczu
• Leczenie farmakologiczne.
• Leczenie chirurgiczne.
• Profilaktyka.
5. Aspekty psychospołeczne:
• Wpływ zaburzeń widzenia na jakość życia i funkcjonowanie psychiczne pacjenta.
• Aspekty psychologiczne związane z utratą wzroku.
Moduł składa się z wykładów teoretycznych oraz ćwiczeń praktycznych. Wykłady prezentują szczegółowe zagadnienia z zakresu fizjologii i patologii narządu wzroku, natomiast ćwiczenia laboratoryjne umożliwiają studentom bezpośrednie zapoznanie się z metodami diagnostycznymi oraz urządzeniami stosowanymi w diagnostyce oczu.
W ramach pracy własnej student wykorzystuje notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą do utrwalenia nabytej wiedzy. Moduł sprzyja rozwijaniu umiejętności pracy w zespole i efektywnego komunikowania się z zespołem medycznym.
Egzamin końcowy z modułu składa się z część teoretycznej, czyli testu wiedzy sprawdzającego zrozumienie mechanizmów fizjologicznych i patologicznych, znajomość schorzeń i metod diagnostycznych. Zaliczenie części laboratoryjnej polega na wykonanie diagnostyki wybranych patologii narządu wzroku w warunkach laboratoryjnych, w tym pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego, ocena stanu rogówki oraz siatkówki, wraz z przygotowaniem raportu z wyników badań na ocenę. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna budowę oraz fizjologiczne mechanizmy działania narządu wzroku, w tym procesy refrakcji, akomodacji, adaptacji, konwergencji oraz przewodzenia impulsów wzrokowych. [E1] |
KF_W02 [3/5] |
Student rozpoznaje najczęstsze patologie narządu wzroku, ich etiologię, objawy i skutki – w tym choroby rogówki, soczewki, siatkówki, jaskrę, neuropatie oraz schorzenia związane z chorobami ogólnoustrojowymi. [E2] |
KF_U12 [4/5] |
Student zna podstawowe metody diagnostyczne stosowane w okulistyce oraz potrafi wykonać i zinterpretować wyniki badań takich jak tonometria, perymetria, pachymetria, badanie w lampie szczelinowej czy OCT. [E3] |
KF_W08 [2/5] |
Student rozumie zasady leczenia chorób oczu, w tym leczenia farmakologicznego, chirurgicznego oraz działań profilaktycznych, i potrafi ocenić ich znaczenie w opiece nad pacjentem. [E4] |
W_OOD [3/5] |
Student rozumie wpływ zaburzeń widzenia na jakość życia pacjenta oraz zna podstawowe aspekty psychologiczne związane z utratą wzroku. [E5] |
W_OOD [2/5] |
Zna znaczenie profilaktyki w zapobieganiu schorzeniom narządu wzroku oraz rozumie zasady postępowania w prewencji problemów ze wzrokiem, w tym kontrolowanie ciśnienia wewnątrzgałkowego oraz monitorowanie ryzyka chorób oczu. [E6] |
W_OOD [3/5] |
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7] |
KF_U09 [3/5] |
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8] |
KF_U17 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E2 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |