Blok modułów dyplomowych I: Fizjologia i patologia narządu wzroku Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: Blok modułów dyplomowych I: Fizjologia i patologia narządu wzroku
Kod modułu: W4-FZ-OM-S2-2-25-05D
Kod programu: W4-S2FZ19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na kształceniu w zakresie fizjologii i patologii narządu wzroku, w tym na mechanizmach funkcjonowania oka oraz chorobach, które mogą zaburzać jego działanie. Ponadto, moduł uwzględnia diagnostykę oraz metody leczenia najczęstszych chorób oczu, dając studentom podstawy do rozumienia roli optometrysty w rozpoznawaniu przyczyn problemów ze wzrokiem. Na wykładach szczegółowo omawiane będą przyczyny, mechanizmy i skutki powstawania zaburzeń prowadzących do chorób narządu wzroku. Treści kształcenia: 1. 1. Fizjologia narządu wzroku: • Budowa oka i rola układu optycznego w widzeniu. • Mechanizmy refrakcji, adaptacji, akomodacji i konwergencji. • Funkcjonowanie siatkówki, przetwarzanie bodźców świetlnych przez fotoreceptory. • Przewodzenie impulsów wzrokowych. • Regulacja ciśnienia wewnątrzgałkowego. 2. 2. Patologia narządu wzroku: • Wady wrodzone narządu wzroku. • Choroby aparatu ochronnego oka. • Choroby rogówki. • Choroby soczewki. • Choroby błony naczyniowej. • Jaskra i inne neuropatie wzrokowe. • Choroby siatkówki. • Zaburzenia narządu wzroku w przebiegu chorób ogólnoustrojowych. 3. 3. Diagnostyka chorób narządu wzroku: • Badania podstawowe: ostrość wzroku, reakcje źrenic, ruchomość gałek, badanie refrakcji, badanie przedniego i tylnego segmentu oka w lampie szczelinowej, ciśnienie wewnątrzgałkowe, pole widzenia. • Wybrane badania specjalistyczne: aberrometria, mikroskopia lustrzana, topografia rogówki, OCT, badania elektrofizjologiczne. 4. Leczenie chorób oczu • Leczenie farmakologiczne. • Leczenie chirurgiczne. • Profilaktyka. 5. Aspekty psychospołeczne: • Wpływ zaburzeń widzenia na jakość życia i funkcjonowanie psychiczne pacjenta. • Aspekty psychologiczne związane z utratą wzroku. Moduł składa się z wykładów teoretycznych oraz ćwiczeń praktycznych. Wykłady prezentują szczegółowe zagadnienia z zakresu fizjologii i patologii narządu wzroku, natomiast ćwiczenia laboratoryjne umożliwiają studentom bezpośrednie zapoznanie się z metodami diagnostycznymi oraz urządzeniami stosowanymi w diagnostyce oczu. W ramach pracy własnej student wykorzystuje notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą do utrwalenia nabytej wiedzy. Moduł sprzyja rozwijaniu umiejętności pracy w zespole i efektywnego komunikowania się z zespołem medycznym. Egzamin końcowy z modułu składa się z część teoretycznej, czyli testu wiedzy sprawdzającego zrozumienie mechanizmów fizjologicznych i patologicznych, znajomość schorzeń i metod diagnostycznych. Zaliczenie części laboratoryjnej polega na wykonanie diagnostyki wybranych patologii narządu wzroku w warunkach laboratoryjnych, w tym pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego, ocena stanu rogówki oraz siatkówki, wraz z przygotowaniem raportu z wyników badań na ocenę.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna budowę oraz fizjologiczne mechanizmy działania narządu wzroku, w tym procesy refrakcji, akomodacji, adaptacji, konwergencji oraz przewodzenia impulsów wzrokowych. [E1]
KF_W02 [3/5] W_OOD [3/5]
Student rozpoznaje najczęstsze patologie narządu wzroku, ich etiologię, objawy i skutki – w tym choroby rogówki, soczewki, siatkówki, jaskrę, neuropatie oraz schorzenia związane z chorobami ogólnoustrojowymi. [E2]
KF_U12 [4/5] U_OOD [4/5]
Student zna podstawowe metody diagnostyczne stosowane w okulistyce oraz potrafi wykonać i zinterpretować wyniki badań takich jak tonometria, perymetria, pachymetria, badanie w lampie szczelinowej czy OCT. [E3]
KF_W08 [2/5] KF_U05 [2/5] KF_U06 [2/5] KF_U07 [2/5] KF_U08 [2/5] KF_U11 [2/5] KF_U14 [2/5] KF_U15 [2/5]
Student rozumie zasady leczenia chorób oczu, w tym leczenia farmakologicznego, chirurgicznego oraz działań profilaktycznych, i potrafi ocenić ich znaczenie w opiece nad pacjentem. [E4]
W_OOD [3/5]
Student rozumie wpływ zaburzeń widzenia na jakość życia pacjenta oraz zna podstawowe aspekty psychologiczne związane z utratą wzroku. [E5]
W_OOD [2/5]
Zna znaczenie profilaktyki w zapobieganiu schorzeniom narządu wzroku oraz rozumie zasady postępowania w prewencji problemów ze wzrokiem, w tym kontrolowanie ciśnienia wewnątrzgałkowego oraz monitorowanie ryzyka chorób oczu. [E6]
W_OOD [3/5] KS_OOD [3/5]
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E7]
KF_U09 [3/5] KF_U12 [3/5]
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E8]
KF_U17 [2/5] KF_K01 [2/5] KF_K02 [2/5] KF_K03 [2/5] KF_K06 [2/5] KF_K08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin E1 E4 E5 E6 E8
laboratorium [FZ2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie E2 E3 E7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)