Design i dziedzictwo książki: Metody oceny i zabezpieczania dziedzictwa książki
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2025

Nazwa modułu: | Design i dziedzictwo książki: Metody oceny i zabezpieczania dziedzictwa książki |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-DDK-S2-MOZDK03 |
Kod programu: | W1-S2BN19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu chemii, fizyki, mikrobiologii oraz materiałoznawstwa i konserwacji materiału bibliotecznego. Ponadto zdobędą umiejętności wykorzystania metod fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w konserwacji i ochronie zbiorów bibliotecznych. Realizacja modułu ma sprawić przede wszystkim, by student potrafił praktycznie zastosować teorię w praktyce, umiał dostosować metody i narzędzia z zakresu nauk przyrodniczych w działalności biblioteki. Celowi temu służy wykorzystanie metod aktywizujących studentów, nabycie zdolności manualnych przy pracach z materiałem bibliotecznym. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna metody oceny stanu zachowania zbioru (starodruku) oraz terminologię, teologię i metodologię z zakresu chemii, fizyki, mikrobiologii i materiałoznawstwa oraz konserwatorstwa materiału bibliotecznego. [MOZDK03_01] |
K_W05 [4/5] |
Student zna i rozumie metody analizy fizykochemicznej, mikrobiologicznej i konserwatorskiej książki. [MOZDK03_02] |
K_W03 [4/5] |
Student potrafi przeprowadzić badania konserwatorskie, w wyniku których potrafi stwierdzić występowanie zagrożeń fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych na zbiorach bibliotecznych. [MOZDK03_03] |
K_U03 [3/5] |
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji z wybranych obszarów nauk konserwatorskich i przyrodniczych. [MOZDK03_04] |
K_U01 [3/5] |
Student wykazuje gotowość obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji z wybranych obszarów nauk humanistycznych i społecznych stosowanych w ochronie i konserwacji . [MOZDK03_05] |
K_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [MOZDK03_fs_1] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
MOZDK03_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |