Design i dziedzictwo książki: Metody oceny i zabezpieczania dziedzictwa książki Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2025

Nazwa modułu: Design i dziedzictwo książki: Metody oceny i zabezpieczania dziedzictwa książki
Kod modułu: W1-BN-DDK-S2-MOZDK03
Kod programu: W1-S2BN19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu chemii, fizyki, mikrobiologii oraz materiałoznawstwa i konserwacji materiału bibliotecznego. Ponadto zdobędą umiejętności wykorzystania metod fizyko-chemicznych i mikrobiologicznych w konserwacji i ochronie zbiorów bibliotecznych. Realizacja modułu ma sprawić przede wszystkim, by student potrafił praktycznie zastosować teorię w praktyce, umiał dostosować metody i narzędzia z zakresu nauk przyrodniczych w działalności biblioteki. Celowi temu służy wykorzystanie metod aktywizujących studentów, nabycie zdolności manualnych przy pracach z materiałem bibliotecznym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna metody oceny stanu zachowania zbioru (starodruku) oraz terminologię, teologię i metodologię z zakresu chemii, fizyki, mikrobiologii i materiałoznawstwa oraz konserwatorstwa materiału bibliotecznego. [MOZDK03_01]
K_W05 [4/5]
Student zna i rozumie metody analizy fizykochemicznej, mikrobiologicznej i konserwatorskiej książki. [MOZDK03_02]
K_W03 [4/5]
Student potrafi przeprowadzić badania konserwatorskie, w wyniku których potrafi stwierdzić występowanie zagrożeń fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych na zbiorach bibliotecznych. [MOZDK03_03]
K_U03 [3/5]
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji z wybranych obszarów nauk konserwatorskich i przyrodniczych. [MOZDK03_04]
K_U01 [3/5] K_U011 [3/5]
Student wykazuje gotowość obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji z wybranych obszarów nauk humanistycznych i społecznych stosowanych w ochronie i konserwacji . [MOZDK03_05]
K_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [MOZDK03_fs_1] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie MOZDK03_01 MOZDK03_02 MOZDK03_03 MOZDK03_04 MOZDK03_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)