Design i dziedzictwo książki: Kultura rękopisu i dawnej książki Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2025

Nazwa modułu: Design i dziedzictwo książki: Kultura rękopisu i dawnej książki
Kod modułu: W1-BN-DDK-S2-KRDK03
Kod programu: W1-S2BN19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Student poznaje etapy rozwoju pisma i narzędzi piśmienniczych, a także kierunki oraz style w iluminatorstwie, oprawoznawstwie i grafice książki. Szczegółowo zapoznaje się ze strukturą i funkcjonowaniem książki rękopiśmiennej, inkunabułów i starych druków, ujętych w kontekście kulturowym. Realizacja modułu ma mu umożliwić praktyczną charakterystykę i wieloaspektowe opracowanie książki dawnej, z zastosowaniem odpowiednich metod i technik badawczych, a także z wykorzystaniem tradycyjnego i cyfrowego warsztatu historyka książki dawnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma poszerzoną wiedzę na temat historii i rozwoju pisma oraz narzędzi piśmienniczych jako elementów historii kultury i cywilizacji w Europie i na świecie, a także dysponuje wiedzą na temat terminologii oraz kierunków i metod badawczych, stosowanych w kodykologii, inkunabulistyce oraz w badaniach księgozbiorów historycznych. [KRDK03_1]
K_W02 [2/5] K_W04 [3/5] K_W06 [3/5] K_W09 [3/5]
Dysponuje wiedzą o kierunkach i stylach w iluminatorstwie oraz grafice książki, zna i rozumie zależności między nimi, ma wiedzę z zakresu oprawoznawstwa oraz struktury i funkcjonowania książki dawnej w kontekście jej formy, materiału i treści. [KRDK03_2]
K_W04 [3/5] K_W06 [3/5]
Student potrafi wskazać etapy kształtowania się pisma w procesie historycznym, jego kulturowe uwarunkowania i wpływ na budowę książki, wie jak praktycznie zastosować metody badawcze do analizy rękopisów, inkunabułów i starych druków oraz zdefiniować podstawowe pojęcia i terminy, odnoszące się do charakterystyki rękopiśmiennej i drukowanej książki dawnej. [KRDK03_3]
K_U01 [3/5] K_U03 [3/5]
Student potrafi scharakteryzować elementy ramy literacko-wydawniczej książki dawnej oraz wskazać historyczny i kulturowy kontekst jej kształtowania się, a także rozumie społeczne funkcje książki i księgozbiorów, potrafi określić kulturowe uwarunkowania kontaktu człowieka z książką w różnych epokach historycznych, co potrafi przełożyć na opracowanie książki dawnej, w tym potrafi wykorzystywać i odpowiednio interpretować katalogi i bibliografie oraz zasoby Internetu do identyfikacji, opisu i charakterystyki książki dawnej. [KRDK03_4]
K_U01 [3/5] K_U011 [3/5] K_U03 [3/5]
Student jest w stanie oszacować poziom swoich umiejętności i planować ich doskonalenie oraz ma świadomość potrzeby działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i ochrony powierzonych mu dóbr kultury. [KRDK03_5]
K_K02 [2/5] K_K05 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [KRDK02_fs_1] 30 Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie KRDK03_1 KRDK03_2 KRDK03_3 KRDK03_4 KRDK03_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)