Design i dziedzictwo książki: Sztuka książki
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2025

Nazwa modułu: | Design i dziedzictwo książki: Sztuka książki |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-DDK-S2-SK02 |
Kod programu: | W1-S2BN19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu kształtowania się i rozwoju książki jako obiektu sztuki. Realizacja modułu ma pozwolić studentowi na zdefiniowanie pojęcia książki artystycznej, wyróżnienie jej charakterystycznych cech, zobrazowanie stadiów powstawania (techniki druku, ilustracji, oprawy artystyczne) oraz form artystycznej kreacji (np. instalacje). Student powinien móc wskazać najważniejsze style książki jako dzieła sztuki, dysponować wiedzą o twórcach książki artystycznej w Polsce i za granicą oraz wiedzieć, jakie instytucje książki (organizacje bibliofilskie, muzea książki i druku, wydawnictwa artystyczne) oraz portale internetowe są związane z tą tematyką. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę o podstawowej metodologii, terminologii i kierunkach rozwoju sztuki w świetle których lokuje książkę. Elementy artystycznej kreacji książki przekłada na uwarunkowania kulturowe kształtowania się budowy książek, typografii książki, komunikacji książki jako obiektu sztuki. [SK02_01] |
K_W02 [2/5] |
Dysponuje wiedzą o różnicach kulturowych, estetycznych, historycznych przekładających się na strukturę materiałoznawczą, architektoniczną oraz komunikacyjną książki. Poznane zagadnienia wykorzystuje do inicjowania działalności kulturotwórczej i jest gotów do aktywnego działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego książki. [SK02_02] |
K_W06 [4/5] |
Potrafi wymienić i opisać stadia powstawania oraz drukowania książek artystycznych, techniki ilustrowania, oprawy artystyczne oraz ukształtowanie edytorsko-poligraficzne, a także cyfrowe aspekty różnego typu wydawnictw oraz jest przygotowany, by postrzegać książkę jako formę artystycznej kreacji, wskazać, porównać i ocenić najważniejsze style książki jako dzieła sztuki. [SK02_03] |
K_W05 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [SK02_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
SK02_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |