Nowoczesna biblioteka: Zarządzanie strategiczne biblioteką Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2025

Nazwa modułu: Nowoczesna biblioteka: Zarządzanie strategiczne biblioteką
Kod modułu: W1-BN-NB-S2-ZSB03
Kod programu: W1-S2BN19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego biblioteką jako instytucją kultury. Realizacja modułu ma sprawić przede wszystkim, by student potrafił zastosować teorię w praktyce, umiał zastosować metody analizy strategicznej w działalności biblioteki, opracować misję, wizję oraz strategię instytucji. Celowi temu służy wykorzystanie metod aktywizujących studentów oraz analizowanie i krytyczna ocena licznych przykładów działań podejmowanych przez biblioteki różnych typów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma szczegółową wiedzę o zarządzaniu strategicznym biblioteką jako instytucją kultury. Student zna zaawansowane metody i narzędzia wyszukiwania, selekcji i analizy informacji na potrzeby procesu zarządzania strategicznego biblioteką. [ZSB03_01]
K_W05 [5/5] K_W06 [3/5] K_W10 [3/5]
Student potrafi zastosować różne metody analizy strategicznej biblioteki, opracować misję i wizję instytucji, przygotować strategiczny plan działania biblioteki. Potrafi analizować różnego typu dane, wyciągać na ich podstawie wnioski i identyfikować ewentualne problemy w zarządzaniu biblioteką. Posiada umiejętność samodzielnego planowania pracy w bibliotece, potrafi współpracować z innymi przy projektowaniu i wdrażaniu strategii działania biblioteki. [ZSB03_02]
K_U01 [5/5] K_U02 [5/5] K_U06 [3/5] K_U08 [3/5]
Potrafi wyszukiwać, interpretować i stosować przepisy i regulacje prawne na potrzeby strategicznych decyzji w zarządzaniu biblioteką. [ZSB03_03]
K_U09 [4/5]
Ma świadomość znaczenia i wpływu właściwego zarządzania biblioteką na proces kreowania jej wizerunku jako nowoczesnej instytucji. [ZSB03_04]
K_K07 [5/5]
Student jest świadomy odpowiedzialności za decyzje podejmowane w procesie zarządzania strategicznego biblioteką, rozumie konieczność właściwego i rzetelnego przygotowania zawodowego do pełnienia w przyszłości funkcji kierowniczych. [ZSB03_05]
K_K01 [4/5] K_K06 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [ZSB03_fs_1] 30 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie ZSB03_01 ZSB03_02 ZSB03_03 ZSB03_04 ZSB03_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)