Nowoczesna biblioteka: Biblioterapia rozwojowa w praktyce bibliotekarskiej
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2025

Nazwa modułu: | Nowoczesna biblioteka: Biblioterapia rozwojowa w praktyce bibliotekarskiej |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-NB-S2-BRPB03 |
Kod programu: | W1-S2BN19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobywają kompetencje z zakresu biblioterapii rozwojowej (wychowawczej), zwłaszcza funkcji lektury w określonych środowiskach społecznych (użytkowników bibliotek) oraz kryteriów doboru tekstów do celów biblioterapeutycznych. Realizacja modułu ma na celu przygotowanie studenta do praktycznego wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności, stosowania poznanych form i metod pracy terapeutycznej w działalności bibliotecznej. Aktywizacja studentów przebiega poprzez realizowane projekty oraz twórczą analizę i krytykę dostępnych źródeł. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę z zakresu terminologii związanej z terapeutycznymi funkcjami tekstu literackiego – biblioterapii, jej założeń teoretycznych i powiązań interdyscyplinarnych. [BRPB03_01 ] |
K_W01 [4/5] |
Student ma podstawową wiedzę na temat rysu historycznego, kategorii i współczesnych nurtów biblioterapii. [BRPB03_02 ] |
K_W04 [3/5] |
Student ma wiedzę na temat warsztatu pracy biblioterapeuty. [BRPB03_03 ] |
K_W06 [5/5] |
Student potrafi zastosować w praktyce kryteria doboru tekstów do celów biblioterapeutycznych. [BRPB03_04] |
K_U011 [5/5] |
Student potrafi konstruować scenariusze zajęć biblioterapeutycznych, spotkań warsztatowych, jest zdolny do uczestnictwa w organizacji kursów instruktażowych. [BRPB03_05] |
K_U07 [4/5] |
Student potrafi nawiązać współpracę z instytucjami zajmującymi się problematyką biblioterapii, jest zdolny uczynić bibliotekę każdego typu obszarem działań terapeutycznych zgodnie z obowiązującym prawem. [BRPB03_06] |
K_U08 [4/5] |
Student jest w stanie rozpoznać potrzeby społeczności lokalnej w zakresie wsparcia biblioterapeutycznego oraz dobrać odpowiednie formy i metody pracy biblioterapeutycznej służące ich zaspokajaniu. [BRPB03_07] |
K_K03 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [BRPB03_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
BRPB03_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |