Nowoczesna biblioteka: Biblioterapia rozwojowa w praktyce bibliotekarskiej Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2025

Nazwa modułu: Nowoczesna biblioteka: Biblioterapia rozwojowa w praktyce bibliotekarskiej
Kod modułu: W1-BN-NB-S2-BRPB03
Kod programu: W1-S2BN19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci zdobywają kompetencje z zakresu biblioterapii rozwojowej (wychowawczej), zwłaszcza funkcji lektury w określonych środowiskach społecznych (użytkowników bibliotek) oraz kryteriów doboru tekstów do celów biblioterapeutycznych. Realizacja modułu ma na celu przygotowanie studenta do praktycznego wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności, stosowania poznanych form i metod pracy terapeutycznej w działalności bibliotecznej. Aktywizacja studentów przebiega poprzez realizowane projekty oraz twórczą analizę i krytykę dostępnych źródeł.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma wiedzę z zakresu terminologii związanej z terapeutycznymi funkcjami tekstu literackiego – biblioterapii, jej założeń teoretycznych i powiązań interdyscyplinarnych. [BRPB03_01 ]
K_W01 [4/5] K_W05 [4/5]
Student ma podstawową wiedzę na temat rysu historycznego, kategorii i współczesnych nurtów biblioterapii. [BRPB03_02 ]
K_W04 [3/5]
Student ma wiedzę na temat warsztatu pracy biblioterapeuty. [BRPB03_03 ]
K_W06 [5/5]
Student potrafi zastosować w praktyce kryteria doboru tekstów do celów biblioterapeutycznych. [BRPB03_04]
K_U011 [5/5]
Student potrafi konstruować scenariusze zajęć biblioterapeutycznych, spotkań warsztatowych, jest zdolny do uczestnictwa w organizacji kursów instruktażowych. [BRPB03_05]
K_U07 [4/5]
Student potrafi nawiązać współpracę z instytucjami zajmującymi się problematyką biblioterapii, jest zdolny uczynić bibliotekę każdego typu obszarem działań terapeutycznych zgodnie z obowiązującym prawem. [BRPB03_06]
K_U08 [4/5]
Student jest w stanie rozpoznać potrzeby społeczności lokalnej w zakresie wsparcia biblioterapeutycznego oraz dobrać odpowiednie formy i metody pracy biblioterapeutycznej służące ich zaspokajaniu. [BRPB03_07]
K_K03 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [BRPB03_fs_1] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie BRPB03_01 BRPB03_02 BRPB03_03 BRPB03_04 BRPB03_05 BRPB03_06 BRPB03_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)