Kierunki badawcze w kulturoznawstwie, bibliologii i informatologii (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S2BN19.2025

Nazwa modułu: | Kierunki badawcze w kulturoznawstwie, bibliologii i informatologii (moduł obowiązkowy dyplomowy) |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S2-KBBI01 |
Kod programu: | W1-S2BN19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Tematem wykładów są zagadnienia kulturoznawstwa w relacjach z bibliologią, bibliotekoznawstwem oraz informatologią – analiza aktualnie podejmowanych kierunków badawczych w kontekście teorii, historii i metodologii dyscyplin. Problematyka dotyczy 1/dominujących kierunków badawczych w naukach o kulturze, 2/ uniwersum książki jako zjawiska kulturowego, w tym obiektu wydawniczego, księgarskiego i bibliotecznego (kolekcjonerskiego) w aspekcie historycznym, materialnym, funkcjonalnym (socjologicznym) oraz treściowym, 3/ koncepcji bibliotekoznawstwa (XVII – XXI w.), rozwoju idei, terminologii oraz kształcenia i profesji bibliotekarzy; 4/ teorii, historii oraz metodologii i aktualnych kierunków rozwoju informatologii na świecie i w Polsce. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student wykazuje pogłębioną znajomość miejsca i roli nauk o kulturze, bibliologii i informatologii w systemie nauk humanistycznych i społecznych, rozumiejąc ich wzajemne powiązania oraz relacje z innymi dyscyplinami naukowymi. [KBBI01_1] |
K_W01 [5/5] |
Posiada rozszerzoną wiedzę o metodologii badań właściwej dla nauk o kulturze, bibliologii i informatologii, w tym znajomość terminologii, paradygmatów badawczych oraz specyficznych metod i technik badawczych stosowanych w tych dyscyplinach. [KBBI01_2] |
K_W02 [5/5] |
Student wymienia kluczowe ośrodki badawcze kulturoznawcze, bibliologiczne i informatologiczne w Polsce oraz na świecie, a także zna główne dzieła i koncepcje czołowych przedstawicieli tych dziedzin. [KBBI01_3] |
K_W03 [5/5] |
Potrafi samodzielnie identyfikować i analizować problemy badawcze z zakresu nauk o kulturze, bibliologii i informatologii, wykorzystując właściwe metody i narzędzia badawcze, z uwzględnieniem zasad etyki naukowej. [KBBI01_4] |
K_U010 [3/5] |
Sprawnie wyszukuje, selekcjonuje i przetwarza informacje pochodzące z różnych źródeł, w tym z nauk pokrewnych, integrując je w procesie prowadzenia badań kulturoznawczych, bibliologicznych, bibliotekoznawczych i informatologicznych. [KBBI01_5] |
K_U01 [4/5] |
Student zna zasady etyki badawczej oraz wykazuje gotowość do podnoszenia kompetencji teoretycznych i metodologicznych w pracy kulturoznawcy, bibliologa, bibliotekoznawcy i informatologa. [KBBI01_6] |
K_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [KBBI01_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
egzamin |
KBBI01_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |