Prawo własności intelektualnej
Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-N1DK19.2025
| Nazwa modułu: | Prawo własności intelektualnej |
|---|---|
| Kod modułu: | PWI |
| Kod programu: | W3-N1DK19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi regulacjami dotyczącymi prawa własności intelektualnej z uwzględnieniem prawa obcego. Po zrealizowaniu modułu student powinien znać podstawowe regulacje prawne z zakresu następujących ustaw: o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Prawo własności przemysłowej, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, tak by działać w zgodzie z prawem własności intelektualnej, jak również nie naruszać chronionych praw innych podmiotów. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności dotyczących zjawisk prawnych, ponadto ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności i rozwoju zawodowego, w tym – zwłaszcza w zakresie zmieniających się przepisów prawa powszechnie obowiązującego. [K1] |
K01 [3/5] |
Docenia znaczenie nauk prawnych, w tym prawa własności intelektualnej, w nauczaniu na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, mając świadomość znaczenia refleksji naukowej dla kształtowania więzi społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych w zgodzie z obowiązującym prawem. [K2] |
K02 [3/5] |
Ma wiedzę na temat konieczności i sposobów stałego doskonalenia wiedzy z zakresu bardzo często zmieniającego się prawa, w warunkach zmieniającej się rzeczywistości społecznej. [K3] |
K01 [3/5] |
Na podstawie posiadanej wiedzy z zakresu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy Prawo własności przemysłowej , ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, potrafi pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk prawnych. [U1] |
U02 [3/5] |
Zna i rozumie pojęcia i zasady dotyczące prawa własności intelektualnej, w tym zwłaszcza podstaw prawa autorskiego. [W1] |
W08 [5/5] |
Posiada wiedzę o prawie własności intelektualnej, przede wszystkim w wymiarze krajowym, z uwzględnieniem szerszego kontekstu - europejskiego i światowego [W2] |
W04 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||