Narzędzia cyfrowe i AI w komunikacji społecznej
Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-N1DK19.2025
| Nazwa modułu: | Narzędzia cyfrowe i AI w komunikacji społecznej |
|---|---|
| Kod modułu: | NCAIKS |
| Kod programu: | W3-N1DK19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do efektywnego wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych oraz sztucznej inteligencji w procesach komunikacji społecznej. Moduł łączy teoretyczne podstawy z praktycznymi ćwiczeniami, umożliwiając uczestnikom zrozumienie zarówno technologicznych aspektów, jak i konsekwencji społecznych czy etycznych wykorzystania tych rozwiązań w mediach. Interdyscyplinarne podejście do tematyki sztucznej inteligencji wpisuje się w tradycję gruntownego przygotowania zawodowego, jednocześnie odpowiadając na dynamicznie zmieniające się wymagania współczesnego rynku medialnego. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Jest gotów do odpowiedzialnego podejmowania roli dziennikarza w sytuacjach wymagających etycznego wykorzystania narzędzi AI. [K01] |
K03 [4/5] |
Jest świadomy wpływu sztucznej inteligencji na społeczeństwo i jest przygotowany do krytycznej oceny jego zastosowania w mediach w kontekście etycznym i społecznym. [K02] |
K01 [4/5] |
Jest przygotowany do ciągłego uczenia się i adaptacji w dynamicznie zmieniającym się środowisku technologicznym. [K03] |
K01 [4/5] |
Potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę tworzyć i edytować treści medialne przy użyciu narzędzi opartych na AI, takich jak generatory tekstu czy narzędzia do analizy danych. [U01] |
U02 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu AI oraz nowoczesnych technologii cyfrowych. [U02] |
U04 [3/5] |
Potrafi wykorzystując różnorodne źródła informacji przygotować i wdrożyć strategie komunikacyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych i AI. [U03] |
U06 [3/5] |
Zna i rozumie pojęcia i mechanizmy działania sztucznej inteligencji, w tym uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego oraz ich zastosowanie w mediach i komunikacji społecznej. [W01] |
W02 [4/5] |
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu kwestie etyczne związane z wykorzystaniem AI w mediach, takie jak prywatność, dezinformacja oraz wpływ technologii na współczesne dziennikarstwo i komunikację społeczną. [W02] |
W05 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [01] | 20 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Praktyka badawcza [e08] Autoedukacja [f01] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||