Digital tools and AI in social communication Field of study: Journalism and Social Communication
Programme code: W3-S1DK19.2025

Module name: Digital tools and AI in social communication
Module code: NCAIKS
Programme code: W3-S1DK19.2025
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
Celem modułu jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do efektywnego wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych oraz sztucznej inteligencji w procesach komunikacji społecznej. Moduł łączy teoretyczne podstawy z praktycznymi ćwiczeniami, umożliwiając uczestnikom zrozumienie zarówno technologicznych aspektów, jak i konsekwencji społecznych czy etycznych wykorzystania tych rozwiązań w mediach. Interdyscyplinarne podejście do tematyki sztucznej inteligencji wpisuje się w tradycję gruntownego przygotowania zawodowego, jednocześnie odpowiadając na dynamicznie zmieniające się wymagania współczesnego rynku medialnego.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Jest gotów do odpowiedzialnego podejmowania roli dziennikarza w sytuacjach wymagających etycznego wykorzystania narzędzi AI. [K01]
K03 [4/5]
Jest świadomy wpływu sztucznej inteligencji na społeczeństwo i jest przygotowany do krytycznej oceny jego zastosowania w mediach w kontekście etycznym i społecznym. [K02]
K01 [4/5] K03 [3/5]
Jest przygotowany do ciągłego uczenia się i adaptacji w dynamicznie zmieniającym się środowisku technologicznym. [K03]
K01 [4/5] K06 [3/5]
Potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę tworzyć i edytować treści medialne przy użyciu narzędzi opartych na AI, takich jak generatory tekstu czy narzędzia do analizy danych. [U01]
U02 [3/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu AI oraz nowoczesnych technologii cyfrowych. [U02]
U04 [3/5]
Potrafi wykorzystując różnorodne źródła informacji przygotować i wdrożyć strategie komunikacyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych i AI. [U03]
U06 [3/5] U08 [3/5]
Zna i rozumie pojęcia i mechanizmy działania sztucznej inteligencji, w tym uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego oraz ich zastosowanie w mediach i komunikacji społecznej. [W01]
W02 [4/5] W03 [3/5]
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu kwestie etyczne związane z wykorzystaniem AI w mediach, takie jak prywatność, dezinformacja oraz wpływ technologii na współczesne dziennikarstwo i komunikację społeczną. [W02]
W05 [4/5] W08 [4/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
laboratory classes [01] 30 Description [a03] 
Explanation/clarification [a05] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Working with another teaching tool [d03] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Production exercise – workshop [e02] 
Practice-as-research [e08] 
Self-education [f01] 
Conceptual work [f03] 
course work K01 K02 K03 U01 U02 U03 W01 W02
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Participation in non-obligatory teaching, research or organizational grants intensifying the achievement of the assumed learning outcomes [e03] Activities complementary to the classes
research, artistic, social and other activities not indicated in the curriculum, undertaken on the student’s own initiative as a way of supplementing, enriching or extending the content and activities indicated in the module curriculum, intensifying the achievement of learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)