Digital tools and AI in social communication
Field of study: Journalism and Social Communication
Programme code: W3-S1DK19.2025

Module name: | Digital tools and AI in social communication |
---|---|
Module code: | NCAIKS |
Programme code: | W3-S1DK19.2025 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do efektywnego wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych oraz sztucznej inteligencji w procesach komunikacji społecznej. Moduł łączy teoretyczne podstawy z praktycznymi ćwiczeniami, umożliwiając uczestnikom zrozumienie zarówno technologicznych aspektów, jak i konsekwencji społecznych czy etycznych wykorzystania tych rozwiązań w mediach. Interdyscyplinarne podejście do tematyki sztucznej inteligencji wpisuje się w tradycję gruntownego przygotowania zawodowego, jednocześnie odpowiadając na dynamicznie zmieniające się wymagania współczesnego rynku medialnego. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Jest gotów do odpowiedzialnego podejmowania roli dziennikarza w sytuacjach wymagających etycznego wykorzystania narzędzi AI. [K01] |
K03 [4/5] |
Jest świadomy wpływu sztucznej inteligencji na społeczeństwo i jest przygotowany do krytycznej oceny jego zastosowania w mediach w kontekście etycznym i społecznym. [K02] |
K01 [4/5] |
Jest przygotowany do ciągłego uczenia się i adaptacji w dynamicznie zmieniającym się środowisku technologicznym. [K03] |
K01 [4/5] |
Potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę tworzyć i edytować treści medialne przy użyciu narzędzi opartych na AI, takich jak generatory tekstu czy narzędzia do analizy danych. [U01] |
U02 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu AI oraz nowoczesnych technologii cyfrowych. [U02] |
U04 [3/5] |
Potrafi wykorzystując różnorodne źródła informacji przygotować i wdrożyć strategie komunikacyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych i AI. [U03] |
U06 [3/5] |
Zna i rozumie pojęcia i mechanizmy działania sztucznej inteligencji, w tym uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego oraz ich zastosowanie w mediach i komunikacji społecznej. [W01] |
W02 [4/5] |
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu kwestie etyczne związane z wykorzystaniem AI w mediach, takie jak prywatność, dezinformacja oraz wpływ technologii na współczesne dziennikarstwo i komunikację społeczną. [W02] |
W05 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [01] | 30 |
Description [a03] Explanation/clarification [a05] Working with a programmed textbook [d02] Working with another teaching tool [d03] Laboratory exercise / experiment [e01] Production exercise – workshop [e02] Practice-as-research [e08] Self-education [f01] Conceptual work [f03] |
course work |
K01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Participation in non-obligatory teaching, research or organizational grants intensifying the achievement of the assumed learning outcomes [e03] | Activities complementary to the classes | research, artistic, social and other activities not indicated in the curriculum, undertaken on the student’s own initiative as a way of supplementing, enriching or extending the content and activities indicated in the module curriculum, intensifying the achievement of learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |