Antropologia Globalnego Południa - świat kolonialny/pokolonialny
Kierunek studiów: Etnologia i antropologia kulturowa
Kod programu: W6-S1AK19.2025

Nazwa modułu: | Antropologia Globalnego Południa - świat kolonialny/pokolonialny |
---|---|
Kod modułu: | W6-AK-S1-AGPN |
Kod programu: | W6-S1AK19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć jest wprowadzenie w tematykę antropologii Globalnego Południa oraz zapewnienie narzędzi do interpretacji zjawisk związanych ze społecznościami zamieszkującymi ten obszar. Kurs skupiony jest wokół problematyki spuścizny kolonializmu i refleksji postkolonialnej jako kluczowej dla zrozumienia historii i specyfiki kulturowej omawianych obszarów. Zajęcia mają charakter przekrojowy, podejmują tematy związane z Ameryką Łacińską, Afryką, Azją południowo-wschodnią oraz krajami Oceanii, ich tematyka obejmuje m. in. kwestie religijności, gender, polityki. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotów do interakcji społecznych w środowisku wielokulturowym, stosując przy tym najwyższe standardy etyczne [_K_1] |
K_K06 [3/5] |
potrafi prezentować własne pomysły, sprawnie wypowiadać się, oceniać różne opinie i debatować o nich z wykorzystaniem teorii dotyczących problematyki krajów Globalnego Południa (w tym obejmujących podstawowe dylematy postkolonializmu) [_U_1] |
K_U05 [3/5] |
potrafi posługiwać się specjalistyczną etnologiczną i antropologiczną terminologią w języku polskim i angielskim dotyczącą problematyki Globalnego Południa [_U_2] |
K_U04 [3/5] |
zna i rozumie fundamentalne uwarunkowania funkcjonowania podstawowych kręgów kulturowych Globalnego Południa [_W_1] |
K_W06 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [_fs_1] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |