Set of Diploma Courses II: Physics of Mesoscopic Materials
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZA22.2025

Nazwa modułu: | Set of Diploma Courses II: Physics of Mesoscopic Materials |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-NM-S2-3-22-28 |
Kod programu: | W4-S2FZA22.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Na wykładzie student zapozna się z następującymi zagadnieniami:
- Podstawowe pojęcia i skale w nanoskali, klasyfikacja transportowa
- 2DEG, metal-półprzewodnik, złącza półprzewodnik-półprzewodnik, tranzystory MOSFET
- Efekt Aharonova-Bohma i trwałe prądy
- formalizm Landauera przewodnictwa kwantowego
- Transport balistyczny w nanosystemach (mody poprzeczne, mody magnetoelektryczne, poziomy Landaua)
- Klasyczny i kwantowy efekt Halla
- Kropki kwantowe, blokada kulombowska, transport pojedynczych elektronów
- Elektroniczne właściwości grafenu (elektroniczna struktura pasmowa w przybliżeniu TBA)
Kurs kończy się egzaminem
W laboratorium studenci poznają narzędzia numeryczne (KWANT) do symulacji prostych nanosystemów i obliczania ich właściwości transportu elektronowego. Tematy do omówienia na zajęciach to:
- Podstawy KWANT (struktura, implementacja modeli Tight binging)
- właściwości elektronowe skończonych nanoukładów (kropki kwantowe, pierścienie kwantowe)
- nanosystemy w zewnętrznym polu magnetycznym (podstawienie Peierlsa)
- transport przez nanosystemy (przewody, transport balistyczny, teoria Landauera, wizualizacja prądu, LDOS)
- transport w obecności rozproszenia (wakansje, domieszki, potencjalne bariery)
- transport ze spinowym stopniem swobody |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie cywilizacyjne znaczenie mezoskopowej i nanoskopowej fizyki i jej zastosowań [E1] |
KF_W01 [4/5] |
posiada podstawową wiedzę z fizyki klasycznej i kwantowej [E2] |
KF_W03 [4/5] |
umie wyjaśnić na gruncie poznanych praw działanie podstawowych urządzeń wykorzystujących nano- i mezoukłady [E3] |
KF_W05 [5/5] |
potrafi w sposób zrozumiały przedstawić podstawowe prawa i zasady nano- i mezofizyki [E4] |
KF_U01 [4/5] |
umie opisać podstawowe mezo- i nanoskopowe własności materii [E5] |
KF_U03 [5/5] |
potrafi zastosować formalizm matematyczny do opisu zjawisk fizycznych fizyki mezoskopowej [E6] |
KF_W06 [5/5] |
potrafi wykorzystywać programy komputerowe do obliczania prostych właściwości elektronicznych nanosystemów [E7] |
KF_W07 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 30 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |