Set of Diploma Courses II: Nanophysics and Nanomagnetism
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZA22.2025

Nazwa modułu: | Set of Diploma Courses II: Nanophysics and Nanomagnetism |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-NM-S2-3-22-24 |
Kod programu: | W4-S2FZA22.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Podczas wykładów student uczy się na kierunkach:
1. Ilościowy opis struktury krystalicznej nanomateriałów
• Wyznaczanie rozkładu wielkości nanokrystalitów metodą dyfrakcji rentgenowskiej - analiza kształtu pików dyfrakcyjnych, ograniczenia metody, estymacja i redukcja błędów pomiarowych
• Pomiar wielkości krystalitów metodą dyfrakcji rentgenowskiej – metoda Scherrera, metoda Williamsona-Halla
• Oznaczanie struktury cienkich warstw metodą odbicia promieni rentgenowskich
• Rozpraszanie przez układy strukturalnie nieuporządkowane – funkcja korelacji par – definicje, metody określania i interpretacja
• Metody analizy nanostruktur, określania wielkości, kształtu i struktury – mikroskopia SEM i TEM – TEM, STEM, HRTEM i cryoTEM
2. Thin films and nanoelectronics
• Atomowa struktura powierzchni, opis, metody badań
• Metody przygotowania cienkich warstw i przykłady ich badań
• Systemy wielowarstwowe
• Struktura elektornowa materiałów o zmniejszonych wymiarach
• Specyfika cienkich warstw metalicznych
• Modyfikacje cienkich warstw – nanoelektronika – metody litograficzne
3. Właściwości fizyczne nanoukładów węglowych i ich zastosowania w przetwarzaniu informacji.
• Geometryczne i topologiczne podstawy powstawania nanostruktur
• Podstawowe właściwości nanostruktur węglowych
• Orbitale molekularne i klasyfikacja fulerenów
• Struktura elektronowa fulerenów
• Właściwości elektryczne i magnetyczne nanorurek
• Grafen i inne nanomateriały węglowe
4. Nanomagnetyzm.
• Rodzaje anizotropii magnetycznej, rola powierzchni, mechanizm histerezy w nanomateriałach
• Nanocząstki magnetyczne, nanoproszki i nanokompozyty oraz ich właściwości (np. układy rdzeń-powłoka, zjawisko polaryzacji wymiany). Wpływ wielkości cząstek na właściwości magnetyczne
• Superparamagnetyzm i magnetyzm 2D (model Stonera-Wohlfartha, przykłady)
• Właściwości magnetyczne cienkich warstw i materiałów magnetycznych 2D do zastosowań spintronicznych (magnetoopór, zawory spinowe, pseudo-zawory spinowe, spin transfer torque)
Na wykładach zostaną przedstawione podstawowe idee nanofizyki i bardziej szczegółowe przykłady z tej dziedziny oraz metody badawcze.
Wszystkie zagadnienia egzaminacyjne będą dostępne dla studentów. Zostanie użyta skal ocen 2-5 znaków. Egzamin jest obowiązkowy.
Na początku semestru studenci są informowani o metodach badawczych stosowanych na zajęciach laboratoryjnych. Po wykonaniu eksperymentu student przedstawia sprawozdanie zawierające teoretyczne wprowadzenie do problemu; przyjętą metodologię, opis badania, analizę i omówienie wyników oraz ich znaczenie dla podobnych badań. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie cywilizacyjne znaczenie fizyki w zastosowaniach do obiektów o rozmiarach nanometrycznych,
jej zastosowań a także jej historyczny rozwój i rolę w postępie nauk ścisłych [E1] |
KF_W01 [4/5] |
posiada pogłębioną wiedzę z fizyki teoretycznej i doświadczalnej dotyczącą nanoukładów [E2] |
KF_W02 [4/5] |
ma pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki fazy skondensowanej, własności nanostruktur wynikających z mechaniki kwantowej [E3] |
KF_W03 [4/5] |
zna i rozumie opis zjawiska dyfrakcji w ramach wybranych modeli teoretycznych; potrafi samodzielnie odtworzyć podstawy teorii dyfrakcji [E4] |
KF_W04 [3/5] |
zna budowę i zasadę działania aparatury naukowej oraz sposoby badania i wytwarzania nanostruktur [E5] |
KF_W08 [4/5] |
na gruncie zdobytej wiedzy umie wyjaśnić działanie aparatury badawczej [E6] |
KF_U04 [4/5] |
potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i piśmie przedstawić podstawowe własności nanostruktur [E7] |
KF_U01 [5/5] |
posiada umiejętność samokształcenia się, pozyskując informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować pozyskane informacje i dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie [E8] |
KF_U12 [4/5] |
potrafi zastosować zdobytą wiedzę z fizyki do dyskusji problemów z pokrewnych dziedzin i dyscyplin naukowych [E9] |
KF_U14 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 10 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E5 |
konwersatorium [FZ3] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
zaliczenie |
E7 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |