Set of Diploma Courses I: Classical Optics
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZA22.2025

Nazwa modułu: | Set of Diploma Courses I: Classical Optics |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-NM-S2-2-22-23 |
Kod programu: | W4-S2FZA22.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Student w trakcie zajęć wysłucha wykładu obejmującego następujące zagadnienia z optyki klasycznej
1. Historia optyki
2. Natura światła a modele jego opisu
a) prawo odbicia i załamania, promienie świetlne
b) zasada Fermata
c) fale i zasada Huygensa
3. Równania Maxwella i równanie fali elektromagnetycznej.
4. Polaryzacja fal
a) opis polaryzacji liniowej, eliptycznej i kołowej
b) sposoby polaryzacji światła
5. Współczynnik załamania światła i dyspersja.
6. Odbicie światła spolaryzowanego na granicy ośrodków, całkowite wewnętrzne odbicie.
7. Interferencja fal elektromagnetycznych
a) doświadczenie Younga
b) superpozycja a spójność fal
c) interferencja dla dwóch spójnych źródeł światła
d) interferometry
8. Dyfrakcja fal
a) dyfrakcja na pojedynczej szczelinie prostoliniowej
b) siatki dyfrakcyjne
c) dyfrakcja na otworze i dysk Airy’ego, kryterium Rayleigha
9. Propagacja światła w ośrodkach anizotropowych – dwójłomność optyczna
10. Optyka geometryczna
a) soczewki cienkie i równanie soczewki
b) układy soczewek
c) wady soczewek
d) przyrządy optyczne
e) światłowody
11. Lasery jako spójne źródła światła- podstawy działania i konstrukcja
Wykład obejmuje prezentacje w PowerPoincie (ich treść w formie zbiorów pdf zostanie przekazana studentom).
Zajęcia konwersatoryjne obejmują ćwiczenia rachunkowe oraz omówienie zagadnień uzupełniających treść wykładu. Studenci opracowują i prezentują wybrane zagadnienia – treść prezentacji i sposób jej przeprowadzenia będzie oceniany.
W trakcie zajęć laboratoryjnych studenci przeprowadzają doświadczenia z wykorzystaniem przyrządów i elementów optycznych. Zapoznają się z budową i działaniem przyrządów w tym prostych przyrządów jak lupa, luneta i mikroskop, a także refraktometry, interferometry i spektrometry, oraz laser.
Egzamin z przedmiotu jest obowiązkowy |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student ma pogłębioną wiedzę z optyki, zna prawa, wzory, podstawowe pojęcia i terminologię [E1] |
KF_W03 [5/5] |
student posiadł poszerzoną wiedzę w zakresie metod eksperymentalnych stosowanych optyce [E2] |
KF_W04 [4/5] |
student rozumie podstawowe zjawiska fizyczne związane propagacją i oddziaływaniem fal elektromagnetycznych z materią, zna metody opisu tych zjawisk i możliwości ich wykorzystania w obrazowaniu i w badaniach parametrów optycznych materii [E3] |
KF_W05 [3/5] |
student zna budowę przyrządów optycznych i ograniczenia pomiarowe wynikające z interferencji i dyfrakcji światła [E4] |
KF_W08 [2/5] |
student potrafi w sposób zrozumiały w mowie i na piśmie przedstawić poprawne rozumowania z zakresu optyki klasycznej m.in. umie wyjaśnić i opisać powstawanie obrazów uzyskanych za pomocą soczewek i ich prostych układów, wyjaśnić zjawiska interferencji i dyfrakcji fal [E5] |
KF_U01 [5/5] |
student umie zastosować aparat matematyczny do rozwiązania problemów z fizyki z zakresu optyki [E6] |
KF_U02 [4/5] |
student na gruncie zdobytej wiedzy potrafi wyjaśnić działanie przyrządów optycznych i dokonać pomiarów wybranych wielkości charakteryzujących własności optyczne materiałów i układów optycznych [E7] |
KF_U04 [3/5] |
student na gruncie zdobytej wiedzy umie opisać obserwowane w otoczeniu zjawiska optyczne [E8] |
KF_U10 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 10 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E4 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |