Laboratory Training Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZA22.2025

Nazwa modułu: Laboratory Training
Kod modułu: W4-FZ-NM-S2-2-22-03
Kod programu: W4-S2FZA22.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 10
Cel i opis treści kształcenia:
Laboratorium odbędzie się w partnerskim Uniwersytecie Le Mans we Francji lub laboratoriach Instytutu Fizyki. Student zapozna się z nowoczesną aparaturą badawczą i weźmie udział w pracach eksperymentalnych. Pod kierunkiem wykładowcy/promotora realizowanego projektu przeprowadzi on badania, omówi, zinterpretuje i przeanalizuje uzyskane wyniki. Projekt będzie realizowany zespołowo, co pozwoli studentowi zapoznać się ze specyfiką badań zespołowych. Tematyka laboratorium/projektu może dotyczyć syntezy i analizy oraz modelowania właściwości fizycznych nanostruktur. Szczegółowy program badawczy uzależniony jest od tematyki realizowanego projektu i uzgadniany z polsko-francuskim opiekunem naukowym. Każde zajęcia, w poszczególnych laboratoriach, poprzedzone będą wprowadzeniem teoretycznym dotyczącym badanych właściwości materiałów i stosowanych technik badawczych (zasada działania, konstrukcja przyrządów, możliwości zastosowania i dokładność pomiarów). Podstawą uzyskania zaliczenia będzie przygotowanie raportu w języku angielskim i przedstawienie uzyskanych wyników zespołowi badawczemu jako komisji egzaminacyjnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada pogłębioną wiedzę z fizyki eksperymentalnej opartą o doświadczenie zdobyte przy wykonywaniu pomiarów [E1]
KF_W02 [4/5]
wzbogacił wiedzę z zakresu fizyki fazy skondensowanej i utrwalił znajomość współczesnych metod badawczych [E2]
KF_W04 [5/5]
zna formalizm matematyczny i metody matematyczne przydatny w konstruowaniu i analizie modeli fizycznych o średnim poziomie złożoności; rozumie konsekwencje stosowania metod przybliżonych i ich wpływ na interpretacje wyników pomiarów [E3]
KF_W06 [4/5]
zna budowę i zasadę działania wybranej aparatury naukowej; potrafi wybrać odpowiedną aparaturę niezbędną dla wyznaczenia określonych własności fizyko-chemicznych materiałów [E4]
KF_W08 [4/5]
potrafi zaplanować i prowadzić różnego typu pomiary i eksperymenty z użyciem specjalistycznej aparatury naukowej [E5]
KF_U05 [4/5]
potrafi w sposób krytyczny dokonać analizy i interpretacji wyników pomiarów, wskazać źródła błędów pomiarowych i sformułować wnioski oraz odnieść je do postawionej hipotezy [E6]
KF_U07 [3/5]
potrafi samodzielnie opracować i przedstawić wyniki pomiarów w formie pracy zawierającej: uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, opis, analizę i dyskusję otrzymanych wyników oraz i ich znaczenie na tle podobnych badań [E7]
KF_U11 [5/5]
posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia prezentacji ustnej z fizyki, stosując nowoczesne techniki multimedialne; potrafi podjąć dyskusję i odpowiedzieć na pytania związane z prowadzonymi badaniami [E8]
KF_U15 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [FZ1] 100 Praktyka badawcza [e08]  zaliczenie E1 E2 E3 E4 E5 E6 E7 E8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)