Wprowadzenie do neonatologii (moduł obowiązkowy) Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S2LO22.2.2022

Nazwa modułu: Wprowadzenie do neonatologii (moduł obowiązkowy)
Kod modułu: W1-LO-S2-WDN
Kod programu: W1-S2LO22.2.2022
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia mają na celu wykształcić w studencie umiejętność prowadzenia działań z zakresu edukacji prozdrowotnej i profilaktyki problemów zdrowotnych noworodków. Celem modułu jest również przygotowanie studentów do uzyskania podstawowej wiedzy z zakresu diagnozy i terapii noworodka oraz opieki neonatologicznej. Student zna najczęściej pojawiające się problemy zdrowotne okresu noworodkowego pośrednio lub bezpośrednio warunkujące prawidłowy rozwój mowy i komunikacji. Student potrafi rozpoznać objawy kliniczne chorób i nieprawidłowości występujących w okresie noworodkowym. Ma również podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w diagnozie noworodków.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat teorii i praktyki związanej z budową i funkcjami organizmu noworodka, a także zna metody oceny oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń oraz zmian chorobowych związanych z jego stanem zdrowia. [WN_1]
LO_2_W01 [4/5] LO_2 _W08 [4/5]
Student potrafi w sposób profesjonalny przeprowadzić diagnozę logopedyczną noworodka – dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na ocenę stanu pacjenta. Student ma wiedzę na temat projektowania i prowadzenia postępowania logopedycznego. Zna metody, techniki i narzędzia badawcze, które można i należy wykorzystać w pracy z noworodkiem. [WN_2]
LO_2 _W02 [5/5] LO_2_U02 [5/5]
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię w zakresie logopedii i nauk medycznych związanych ze stanem zdrowia dziecka w okresie noworodkowym i za ich pomocą prawidłowo interpretuje zjawiska związane z objawami klinicznymi chorób i nieprawidłowości z początkowego etapu życia dziecka. [WN_3]
LO_2 _W03 [4/5] LO_2_U04 [4/5]
Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i własnych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia warsztatu logopedy. Student jest nastawiony na ciągły rozwój i świadomie podejmuje działania samodoskonalące ukierunkowane na pracę z noworodkiem. [WN_4]
LO_2_U13 [3/5] LO_2_K06 [3/5]
Student potrafi działać w ramach zespołu terapeutycznego oraz instytucji realizujących określone zadania pomocowe i jest gotowy do pracy w większym zespole, co wpływa na rzetelność diagnozy i skuteczność procesu terapeutycznego. Wszystko to czyni w oparciu o zasady etyki zawodowej, z zachowaniem wzajemnego szacunku. [WN_5]
LO_2_U14 [4/5] LO_2_K01 [4/5] KN_K01 [4/5]
Student ma rozwinięte poczucie odpowiedzialności osobistej i społecznej za swoje przygotowanie do pracy z noworodkiem, podejmowane decyzje, działania oraz ich skutki. Ma pogłębione kompetencje w kwestii wczesnej interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii noworodków. [WN_6]
LO_2_K02 [4/5] KN_U05 [4/5]
Student zna podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, podstawy funkcjonowania narządu wzroku, słuchu a także wiedzę z zakresu nauk podstawowych – przede wszystkim anatomii, fizjologii, patofizjologii noworodka. [WN_7]
KN_W13 [5/5]
Student potrafi projektować i realizować programy wychowawczo- -profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do rodziców, opiekunów, terapeutów noworodka objętego opieką logopedy i innych specjalistów. [WN_8]
KN_U05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
sprawdzian [WN_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
WN_1 WN_2 WN_3 WN_4 WN_5 WN_6 WN_7 WN_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [WN_fs_1]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
45 sprawdzian [WN_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)