Komunikacja językowa – logopedia medialna (moduł obowiązkowy) Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S2LO22.2.2022

Module name: Komunikacja językowa – logopedia medialna (moduł obowiązkowy)
Module code: W1-LO-S2-KJLM
Programme code: W1-S2LO22.2.2022
Semester: summer semester 2025/2026
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Celem modułu jest przedstawienie przedmiotów i zadań logopedii artystycznej oraz budowanie świadomości, jakich przygotowań wymaga medialne posługiwanie się słowem. W trakcie zajęć uczestnicy pracują zarówno nad umiejętnościami własnymi, jak i nad sposobami pracy z osobą wymagającą wsparcia podczas przygotowania do wystąpień publicznych. Studenci pojmują kompleksowość pracy z osobą zawodowo posługującą się głosem (aktorzy, wokaliści, śpiewacy, dziennikarze itp.). W trakcie zajęć studenci uczą się, na czym powinna polegać budowa warsztatu osoby będącej „profesjonalnym użytkownikiem głosu”, poznają w praktyce reguły prozodyczne i wymawianiowe (w tym zasady wyrazistej wymowy).
Prerequisites:
Brak
Key reading:
„Logopedia artystyczna” red. B. Kamińska, S. Milewski, Wyd. Harmonia Universalis Gdańsk 2016 „Ćwiczenia wyrazistości mowy” J. Bednarek „Elementarne ćwiczenia dykcji” B. Toczyska
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna cele i zadania logopedii artystycznej (medialnej), rozumie złożoność pracy nad efektywnym i sprawnym posługiwaniem się aparatem oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnym w wystąpieniach publicznych. [KJLM_1]
LO_2 _W08 [4/5] LO_2 _W09 [4/5]
Student potrafi zaplanować i zaprogramować pracę z profesjonalnym użytkownikiem głosu, respektując jego potrzeby i przewidując możliwe do wypracowania efekty takiej współpracy. [KJLM_2]
LO_2_U03 [3/5] LO_2_K03 [3/5]
Student zna literaturę przedmiotu, samodzielnie poszukuje inspiracji do ćwiczeń, konstruuje plan pracy dla osoby zawodowo posługującej się głosem/ planującej pracę w mediach, w zależności od potrzeb ucznia/ klienta. [KJLM_3]
LO_2_U01 [4/5] KN_U16 [4/5]
Student zna i rozumie, potrafi wyjaśnić i przekazać zasady stanowiące o wyrazistości słowa, prawidła prozodyczne i ortofoniczne języka polskiego; sam posługuje się nienaganną polszczyzną w jej wzorcowej odmianie; zna uwarunkowania zdrowego głosu i posługuje się aparatem mowy zgodnie z regułami prawidłowej emisji głosu. [KJLM_4]
LO_2_U07 [3/5] KN_U18 [3/5]
Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji oraz weryfikowania stylu i efektywności swojej pracy. [KJLM_5]
LO_2_K05 [4/5] LO_2_K06 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
ocena ciągła [KJLM_fs_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
KJLM_1 KJLM_2 KJLM_3 KJLM_4 KJLM_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [KJLM_fs_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
45 ocena ciągła [KJLM_fs_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)