Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm (moduł obowiązkowy)
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S2LO22.2.2022

Module name: | Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm (moduł obowiązkowy) |
---|---|
Module code: | W1-LO-S2-ZKJA |
Programme code: | W1-S2LO22.2.2022 |
Semester: | summer semester 2024/2025 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 3 |
Description: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z deficytami komunikacji językowej i społecznej, a także z potrzebami i możliwościami dzieci i dorosłych z szeroko rozumianym zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Wykształcenie umiejętności w zakresie identyfikowania i opisywania wczesnych symptomów językowych i pozajęzykowych, a także nabytych zaburzeń mowy. Rozwijanie umiejętności prowadzenia diagnozy zaburzeń komunikacji językowej i terapii logopedycznej. Poszerzanie umiejętności stosowania różnych form wsparcia w komunikacji językowej, budowania właściwej relacji, kształtowania postaw akceptacji i zrozumienia dla osób z trudnościami w interakcjach społecznych i komunikacji, wynikających z zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wykształcenie umiejętności pracy w zespole, współpracy z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w zakresie stawiania diagnozy, planowania i weryfikowania terapii logopedycznej. |
Prerequisites: | Brak |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student ma uporządkowaną wiedzę związaną z deficytami komunikacji językowej i funkcjonowaniem społecznym dzieci i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zna kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu w klasyfikacjach nozologicznych (ICD-11 i DSM-V) oraz funkcjonalnej (ICF). Zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu, w tym potrzeby i zadania rozwojowe w różnych okresach życia. Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. [ZKJA _1] |
LO_2_W01 [5/5] |
Jest nastawiony na ciągły rozwój i samodoskonalenie. [ZKJA_ 10] |
LO_2_K06 [2/5] |
Zna i rozumie medyczne uwarunkowania zaburzeń ze spektrum autyzmu związane z anatomią i fizjologią układu nerwowego w kontekście całościowych zaburzeń rozwoju i trudności komunikacyjnych dziecka. [ZKJA _2] |
LO_2 _W08 [5/5] |
Zna rolę rodziny w procesie diagnostyki i leczenia pacjenta z ASD. Ma wiedzę na temat sposobów i technik budowania relacji i nawiązywania komunikacji z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. [ZKJA _3] |
KN_W06 [3/5] |
Student potrafi przeprowadzić diagnozę logopedyczną kompetencji językowych i komunikacyjnych, dokonać analizy w kontekście medycznych aspektów zaburzenia i wykorzystać zdobytą wiedzę w procesie projektowania działań diagnostycznych, rehabilitacyjnych i edukacyjnych. [ZKJA _4] |
LO_2_U01 [5/5] |
Posiada umiejętność planowania procesu edukacyjno-terapeutycznego i wdrażania interwencji logopedycznej odpowiedniej do wyniku diagnozy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Współpracuje z rodzicami lub opiekunami oraz w ramach interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego, a także instytucji realizujących określone zadania pomocowe. [ZKJA _5] |
LO_2_U03 [5/5] |
Znając swoje umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia warsztatu logopedy. [ZKJA _6] |
LO_2_U13 [3/5] |
Student przestrzega zasad etyki zawodowej, buduje relację terapeutyczną opartą na zasadach wzajemnego szacunku, zaufania i zrozumienia oraz zachowania godności osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jest wrażliwy na potrzeby rodziców/ opiekunów, gotowy do komunikowania się i współpracy. [ZKJA _7] |
LO_2_K01 [4/5] |
Ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje, działania oraz ich skutki, ma pogłębione kompetencje w zakresie podejmowania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii z uwzględnieniem zasad życia społecznego oraz potrzeb konkretnej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rozumie konieczność interdyscyplinarnej pomocy w postępowaniu terapeutycznym. [ZKJA _8] |
LO_2_K02 [3/5] |
Potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści; rozumie znaczenie języka i komunikacji w definiowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. [ZKJA _9] |
LO_2_K05 [2/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
ocena ciągła [ZKJA _fs_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
ZKJA _1 |
sprawdzian [ZKJA _w_1] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
ZKJA _1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [ZKJA _fs_1] | metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
15 | samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
15 |
sprawdzian [ZKJA _w_1] |
practical classes [ZKJA _fs_2] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
30 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
30 |
ocena ciągła [ZKJA _fs_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |