Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm (moduł obowiązkowy) Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S2LO22.2.2022

Module name: Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm (moduł obowiązkowy)
Module code: W1-LO-S2-ZKJA
Programme code: W1-S2LO22.2.2022
Semester: summer semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z deficytami komunikacji językowej i społecznej, a także z potrzebami i możliwościami dzieci i dorosłych z szeroko rozumianym zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Wykształcenie umiejętności w zakresie identyfikowania i opisywania wczesnych symptomów językowych i pozajęzykowych, a także nabytych zaburzeń mowy. Rozwijanie umiejętności prowadzenia diagnozy zaburzeń komunikacji językowej i terapii logopedycznej. Poszerzanie umiejętności stosowania różnych form wsparcia w komunikacji językowej, budowania właściwej relacji, kształtowania postaw akceptacji i zrozumienia dla osób z trudnościami w interakcjach społecznych i komunikacji, wynikających z zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wykształcenie umiejętności pracy w zespole, współpracy z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w zakresie stawiania diagnozy, planowania i weryfikowania terapii logopedycznej.
Prerequisites:
Brak
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student ma uporządkowaną wiedzę związaną z deficytami komunikacji językowej i funkcjonowaniem społecznym dzieci i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zna kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu w klasyfikacjach nozologicznych (ICD-11 i DSM-V) oraz funkcjonalnej (ICF). Zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu, w tym potrzeby i zadania rozwojowe w różnych okresach życia. Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. [ZKJA _1]
LO_2_W01 [5/5] LO_2 _W02 [5/5] LO_2 _W05 [5/5] LO_2 _W06 [5/5] LO_2 _W10 [5/5] KN_W02 [5/5] KN_W07 [5/5] KN_W12 [5/5] KN_W13 [5/5]
Jest nastawiony na ciągły rozwój i samodoskonalenie. [ZKJA_ 10]
LO_2_K06 [2/5]
Zna i rozumie medyczne uwarunkowania zaburzeń ze spektrum autyzmu związane z anatomią i fizjologią układu nerwowego w kontekście całościowych zaburzeń rozwoju i trudności komunikacyjnych dziecka. [ZKJA _2]
LO_2 _W08 [5/5]
Zna rolę rodziny w procesie diagnostyki i leczenia pacjenta z ASD. Ma wiedzę na temat sposobów i technik budowania relacji i nawiązywania komunikacji z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. [ZKJA _3]
KN_W06 [3/5] KN_W12 [3/5]
Student potrafi przeprowadzić diagnozę logopedyczną kompetencji językowych i komunikacyjnych, dokonać analizy w kontekście medycznych aspektów zaburzenia i wykorzystać zdobytą wiedzę w procesie projektowania działań diagnostycznych, rehabilitacyjnych i edukacyjnych. [ZKJA _4]
LO_2_U01 [5/5] LO_2_U02 [5/5] LO_2_U04 [5/5] LO_2_U05 [5/5] KN_U01 [5/5] KN_U03 [5/5]
Posiada umiejętność planowania procesu edukacyjno-terapeutycznego i wdrażania interwencji logopedycznej odpowiedniej do wyniku diagnozy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Współpracuje z rodzicami lub opiekunami oraz w ramach interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego, a także instytucji realizujących określone zadania pomocowe. [ZKJA _5]
LO_2_U03 [5/5] LO_2_U14 [5/5] KN_U02 [5/5] KN_U05 [5/5] KN_U12 [5/5]
Znając swoje umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia warsztatu logopedy. [ZKJA _6]
LO_2_U13 [3/5] KN_U18 [3/5]
Student przestrzega zasad etyki zawodowej, buduje relację terapeutyczną opartą na zasadach wzajemnego szacunku, zaufania i zrozumienia oraz zachowania godności osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jest wrażliwy na potrzeby rodziców/ opiekunów, gotowy do komunikowania się i współpracy. [ZKJA _7]
LO_2_K01 [4/5] LO_2_K03 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5]
Ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje, działania oraz ich skutki, ma pogłębione kompetencje w zakresie podejmowania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii z uwzględnieniem zasad życia społecznego oraz potrzeb konkretnej osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rozumie konieczność interdyscyplinarnej pomocy w postępowaniu terapeutycznym. [ZKJA _8]
LO_2_K02 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K07 [3/5]
Potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści; rozumie znaczenie języka i komunikacji w definiowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. [ZKJA _9]
LO_2_K05 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
ocena ciągła [ZKJA _fs_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
ZKJA _1 ZKJA_ 10 ZKJA _2 ZKJA _3 ZKJA _4 ZKJA _5 ZKJA _6 ZKJA _7 ZKJA _8 ZKJA _9
sprawdzian [ZKJA _w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
ZKJA _1 ZKJA_ 10 ZKJA _2 ZKJA _3 ZKJA _4 ZKJA _5 ZKJA _6 ZKJA _7 ZKJA _8 ZKJA _9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [ZKJA _fs_1]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
15 sprawdzian [ZKJA _w_1]
practical classes [ZKJA _fs_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
30
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
30 ocena ciągła [ZKJA _fs_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)