Prawa człowieka w administracji publicznej Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-N2AD19.2024

Nazwa modułu: Prawa człowieka w administracji publicznej
Kod modułu: pcap_a2_04
Kod programu: W5-N2AD19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza z rolą administracji publicznej i samorządowej w ochronie praw człowieka i obywatela. Zakłada się, że po kursie PCwA student/ka powinien/nna być w stanie poruszać się po krajowej, europejskiej i międzynarodowej przestrzeni w dziedzinie praw człowieka. Powinien/na rozumieć znaczenie zasad prawa administracyjnego dla przestrzegania praw człowieka, a w szczególności zasady demokratycznego państwa prawnego, decentralizacji, pomocniczości, proporcjonalności i zrównoważonego rozwoju. Powinien/na także umieć ocenić inicjatywy legislacyjne i decyzje administracyjne w kontekście poszanowania praw człowieka, zwłaszcza grup szczególnie wrażliwych. Przedmiot dostarcza informacji na temat międzynarodowych standardów praw człowieka i mechanizmów ochrony praw człowieka.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów uczestniczyć aktywnie w życiu społecznym i politycznym, kierując się zasadą poszanowania praw człowieka [K01]
K_K05 [3/5] K_K06 [4/5]
potrafi zidentyfikować i ocenić zjawiska łamania praw człowieka, a także skutecznie i zgodnie z prawem domaga się ich respektowania [U01]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5]
posiada umiejętność rozwiązywania dylematów zawodowych oraz zarządzać zasobami ludzkimi z poszanowaniem praw człowieka i w praktyce stosuje zasadę niedyskryminacji i równości [U02]
K_U07 [4/5]
zna źródła praw człowieka i dysponuje poszerzoną wiedzą na temat krajowych i międzynarodowych źródeł praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych konwencji międzynarodowych [W01]
K_W08 [3/5]
zna instytucje i mechanizmy krajowej, europejskiej i międzynarodowej ochrony praw człowieka [W02]
K_W05 [3/5]
zna zagadnienia związane z prawem do dobrej administracji, partycypacji i deliberacji społecznej z perspektywy prawa krajowego (ze szczególnym uwzględnieniem prawa administracyjnego i postępowania administracyjnego), europejskiego i międzynarodowego [W03]
K_W01 [2/5] K_W07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 16 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin W01 W02 W03
ćwiczenia [02] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)