Karnoprawna ochrona instytucji publicznych
Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-N2AD19.2024
| Nazwa modułu: | Karnoprawna ochrona instytucji publicznych |
|---|---|
| Kod modułu: | kpoip_a2_03 |
| Kod programu: | W5-N2AD19.2024 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest dostarczenie studentowi wiedzy dotyczącej ryzyka odpowiedzialności karnej związanej z nieprawidłowym wypełnianiem czynności zawodowych przez funkcjonariusza publicznego oraz wiedzy o kategoriach ryzyka zamachu na funkcjonariusza publicznego. Zatem zaliczenie przedmiotu oznacza posiadanie – w oparciu o elementarną znajomość części ogólnej kodeksu karnego - z jednej strony, orientacji co do znamion poszczególnych typów czynów zabronionych służących ochronie działalności instytucji państwowych i samorządowych , z drugiej natomiast umiejętność subsumowania poszczególnych stanów faktycznych pod odpowiednie przepisy karne. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
jest świadomym uczestnikiem życia publicznego i jest świadomy konsekwencji działań instytucji publicznych na płaszczyźnie prawa karnego [K01] |
K_K04 [2/5] |
potrafi wskazać różnice pomiędzy ochroną prawnokarną „zwykłych” obywateli w porównaniu do ochrony prawnokarnej funkcjonariuszy publicznych, a także odrębności występujące w ochronie prawnokarnej poszczególnych kategorii funkcjonariuszy publicznych (co obejmuje m.in. znajomość immunitetów przysługujących poszczególnym kategoriom funkcjonariuszy publicznych) [U01] |
K_U01 [3/5] |
potrafi dokonać subsumpcji konkretnego stanu faktycznego, w którym funkcjonariusz publiczny lub jego czynności stały się przedmiotem zamachu [U02] |
K_U02 [2/5] |
zna i rozumie wybrane instytucje prawa karnego o węzłowym znaczeniu dla odpowiedzialności za przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządowych [W01] |
K_W04 [1/5] |
zna typizacje służące ochronie czynności służbowych realizowanych przez funkcjonariuszy publicznych (tzw. przestępczość z zewnątrz) [W02] |
K_W11 [1/5] |
zna typizacje odnoszące się do czynów zabronionych popełnionych przez funkcjonariuszy publicznych i osoby pełniące funkcje publiczne oraz odrębności regulacji prawnokarnych odnoszących się do ich odpowiedzialności (tzw. przestępczość od wewnątrz) [W03] |
K_W11 [1/5] |
posiada wiedzę o znaczeniu i granicach kontratypu prawa do krytyki osób pełniących funkcje publiczne oraz ochronie ich prywatności oraz kontratypu szczególnych uprawnień i obowiązków służbowych, a także dopuszczalności powoływania się na kontratyp obrony koniecznej w relacji obywatel - funkcjonariusz publiczny [W04] |
K_W02 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
U01 |
| ćwiczenia [02] | 10 |
Odczyt [a04] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||