Metody badań struktury materiałów
Kierunek studiów: Inżynieria materiałowa
Kod programu: 08-S2MA12.2015

Nazwa modułu: | Metody badań struktury materiałów |
---|---|
Kod modułu: | IM2A_MBSM |
Kod programu: | 08-S2MA12.2015 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł Metody badań struktury materiałów ma umożliwić studentowi/studentce poszerzenie wiedzy z zakresu zjawisk, zasad działania i budowy aparatury badawczej, które stosowane są w zaawansowanych technikach i metodach pomiarowych służących do charakteryzowania struktury oraz podstawowych właściwości materiałów inżynierskich. Dzięki temu student/studentka powinni opanować obsługę aparatury naukowo-badawczej oraz nabyć umiejętności interpretacji wyników pomiarowych. Zrozumienie zjawisk i zasad działania ma doprowadzić do umiejętnego zastosowania odpowiedniej techniki badawczej do oceny struktury i własności materiałów. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu modułów fizyki oraz chemii |
Literatura podstawowa: | 1. Z. Bojarski, E. Łągiewka, „Rentgenowska analiza strukturalna” PWN, Warszawa, 1988.
2. B.D. Cullity, S.R. Stock, „ Elements of X-ray diffraction”, Prentice Hall Inc., 2001
3. D.B. Williams, C.B. Carter, Transmission electron microscopy, Plenum Press, 1996
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Rozumienie zjawisk wykorzystywanych w metodach charakteryzowania struktury oraz właściwości materiałów inżynierskich w tym metody wykorzystujące promienie rentgenowskie oraz techniki mikroskopowe; poznanie budowy i zasady działania specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej [IM2A_MBSM_1] |
IM2A_W05 [3/5] |
Umiejętność obsługi specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej, planowanie eksperymentu w celu analizy struktury oraz właściwości materiałów inżynierskich; interpretacji wyników badań i oceny błędów pomiarowych [IM2A_MBSM_2] |
IM2A_U02 [4/5] |
Ma świadomość ograniczenia jednostkowej metody badawczej i widzi konieczność wszechstronnej, naukowej analizy problemów z zakresu inżynierii materiałowej. [IM2A_MBSM_3] |
IM2A_K04 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin ustny [IM2A_MBSM_w_1] | Weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów, wskazaną literaturę oraz odbyte ćwiczenia |
IM2A_MBSM_1 |
Kolokwium pisemne [IM2A_MBSM_w_2] | Sprawdzenie znajomości interpretacji wyników pomiarowych, zjawisk oraz zasady działania poznanej aparatury badawczej |
IM2A_MBSM_1 |
Sprawdzian [IM2A_MBSM_w_3] | Ocena opanowania podstawowych wiadomości niezbędnych do indywidualnego wykonania ćwiczenia praktycznego |
IM2A_MBSM_1 |
Sprawozdanie [IM2A_MBSM_w_4] | Ocena umiejętności analizy struktury oraz właściwości materiałów inżynierskich |
IM2A_MBSM_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [IM2A_MBSM_fs_1] | Wykład ma umożliwić zrozumienie zjawisk oraz zasad działania aparatury stosowanej w metodach charakteryzowania struktury oraz właściwości materiałów inżynierskich. Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem środków multimedialnych. |
30 | Praca ze wskazaną literaturą obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy w odniesieniu do podstawowych zagadnień |
30 |
Egzamin ustny [IM2A_MBSM_w_1] |
laboratorium [IM2A_MBSM_fs_2] | Zastosowanie poznanych wiadomości wiedzy teoretycznej w nabyciu umiejętności obsługi aparatury badawczej, interpretacji wyników oraz oceny błędów pomiarowych.
Ćwiczenia wykonywane są indywidualnie przez studentów z wykorzystaniem wyposażenia pracowni dydaktycznych oraz naukowych.
|
30 | Przygotowanie teoretycznych podstaw i zagadnień związanych z tematem wykonywanego ćwiczenia.
Samodzielne opracowanie wstępu teoretycznego.
Indywidualne opracowanie wyników ćwiczenia.
|
10 |
Kolokwium pisemne [IM2A_MBSM_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |